"과학문화교육"

2007-05-25 (Vol 4, No 5)

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국제적 과학교육학술논문 요약과 외국 과학교육 및 국제화

International Journal of Science Education, 25(8), 2003

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Making authentic science accessible to students.
Lee, Hee-Sun,
Butler, Nancy

Authentic activities are important in promoting inquiry because they provide natural problem-solving contexts with high degrees of complexity. This study designed and studied effective inquiry tasks through transforming content, scientific thinking, and resources featured in scientists' authentic practices. This study investigated how 59 inner-city 6th grade students performed in real-time forecasting situations involving fronts and pressure systems. Forecasts were evaluated in terms of prediction agreement, meteorological entity consideration, explanation type, and scientific knowledge use because these four categories reflected inquiry features emphasized in the forecasting task. Results show that real-world situations that mapped closely onto students' content understandings, rather than those with naturally occurring complex patterns, helped students perform inquiry. Key ideas discussed in this paper include the importance of using authentic situations to develop rich understandings about scientific knowledge and the design of tasks that prepare students to participate in social practices valued by the science community

학생에게 접근 가능한 참된 과학하기

참된 과학 활동은 자연의 문제해결 맥락에 높은 수준의 복잡성을 제공해주기 때문에 탐구를 증진시키는데 있어서 중요하다. 이 연구는 과학자들의 참된 활동에서 나타난 내용, 과학적 사고와 자료를 변형함으로써 효과적인 탐구 활동을 설계하고 연구한다. 이 연구는 59명의 도시의 6학년 학생들이 전선과 기압 시스템에 관련된 실시간 일기예보 상황에서 어떻게 수행하는지를 탐색했다. 일기예보는 예보 일치, 기상의 실제 고려, 설명 방식과 과학적 지식의 사용으로 평가되었는데, 이는 이 네 가지 범주가 일기예보를 하는 활동에서 강조된 탐구 측면을 반영하기 때문이었다. 연구 결과는 자연적으로 일어나는 복잡한 패턴과 관련된 것보다 학생들의 내용 이해에 밀접하게 나타난 실세계 상황이 학생들이 탐구를 수행하는데 도움을 주었다는 것을 보여준다. 이 논문에서 논의된 주요한 아이디어들은 과학적 지식에 대한 풍부한 이해를 발전시키기 위해서 참된 상황을 사용하는 것의 중요성과 학생들이 과학 공동체에 의해서 평가되는 사회적 활동들에 참여하도록 준비시켜주는 일들의 설계를 포함하고 있다.
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Gender issues related to graduate student attrition in two science departments

This study explored the gender issues that contributed to the differential attrition rate of men and women graduate students in two science departments (biology and chemistry) at a large research university. Departmental records were used to compute the student attrition rate while surveys from 170 students, and interviews with 32 of them, were used to explore students' perspectives on the reasons affecting the attrition of men and women graduate students in each department. Analysis of the data indicated a significantly larger student attrition rate in chemistry than in biology. In each department the attrition rate for women was also significantly larger than the attrition rate for men. The study uncovered different gender issues, in each department, related to the significantly larger attrition rate for women students.

두 개의 과학 영역에서 대학원 학생 감소에 관련된 성별 이슈

이 연구는 큰 대학에서 두 개의 과학 영역(생물과 화학)에서 남녀 대학원 학생 비율의 특별한 감소비율에 영향을 준 성별 이슈들을 탐색한 것이다. 학생들의 감소 비율을 계산하기 위하여 학과의 기록을 사용하였고, 각 학과에서 남녀 대학원 학생들의 감소에 영향을 주는 요인들에 대한 학생들의 관점을 알아보기 위하여 학생 170명의 설문, 32명에 대한 면담 등을 사용하였다. 데이터를 분석하였더니 생물보다 화학에서 상당히 더 큰 감소율을 나타내었다. 각 영역에서 여자 감소율은 또한 남자 감소율보다 상당히 더 컸다. 이 연구는 각 영역에 대해서 여학생의 큰 감소율에 관련된 다양한 성별 이슈들을 드러내었다.
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Understanding and affecting student reasoning about sound waves.

Wittmann, Michael

Student learning of sound waves can be helped through the creation of group-learning classroom materials whose development and design rely on explicit investigations into student understanding. We describe reasoning in terms of sets of resources , i.e. grouped building blocks of thinking that are commonly used in many different settings. Students in our university physics classes often used sets of resources that were different from the ones we wish them to use. By designing curriculum materials that ask students to think about the physics from a different view, we bring about improvement in student understanding of sound waves. Our curriculum modifications are specific to our own classes, but our description of student learning is more generally useful for teachers. We describe how students can use multiple sets of resources in their thinking, and raise questions that should be considered by both instructors and researchers.

음파에 대하여 학생들의 추론을 이해하고 영향을 미치기

음파에 대한 학생들의 학습은 그룹-학습 자료의 생성을 통해서 도움을 받을 수 있는데, 그 개발과 설계는 학생들의 이해에 대한 명백한 탐색에 달려있다. 우리는 추론을 다양한 셋의 자료들로 묘사한다. 우리대학의 물리 강의의 학생들은 종종 우리가 학생들이 사용하기를 원하는 것과 다른 자료들을 사용하였다. 학생들에게 다양한 관점으로부터 물리에 대해서 생각하도록 요청하는 교육과정 자료를 설계함으로써 우리는 학생들의 음파에 대한 이해에서의 개선을 가져왔다. 우리의 교육과정 변경은 우리 자신의 강의에 한정적인 것이지만 학생들의 학습에 대한 우리의 묘사는 교사들에 대하여 일반적으로 더 유용하다. 우리는 학생들이 그들의 사고과정에서 어떻게 다양한 셋의 자료들을 사용할 수 있는지 묘사하였고, 강사들과 연구자들 모두에 의해서 고려되어야만 하는 질문들을 제시하였다.
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Student learning of thermochemical concepts in the context of solution calorimetry

Greenbowe, Thomas
Meltzer, David

Student understanding of heat and thermal phenomena has been the subject of considerable investigation in the science education literature. Published studies have reported student conceptions on a variety of advanced topics, but calorimetry - one of the more elementary applications of thermochemical concepts - has apparently received little attention from science education researchers. Here we report a detailed analysis of student performance on solution calorimetry problems in an introductory university chemistry class. We include data both from written classroom exams for 207 students, and from an extensive longitudinal interview series with a single subject who was herself part of that larger class. Our findings reveal a number of learning difficulties, most of which appear to originate from failure to understand that net increases and decreases in bond energies during aqueous chemical reactions result in energy transfers out of and into, respectively, the total mass of the resultant solution.

용액 열량측정법의 맥락 속에서 열화학반응 개념의 학습

열과 열의 현상의 학생에 대한 이해는 과학교육연구에서 중요한 연구의 주제이었다. 이전의 연구들은 다양한 주제에 대해서 학생들의 개념을 보고했다. 하지만 열량측정 - 열화학반응 개념에서 가장 기본적인 것 중 하나 - 은 과학교육 연구자로부터 덜 관심을 받아왔다. 그래서 우리는 대학교의 일반 화학 강의에서 학생들의 용액 열량측정 문제에 대한 세부 분석을 실시하였다. 우리는 207명의 학생들의 지필 시험과 광대한 종단적 면담 자료를 사용하였다. 연구 결과 우리는 많은 학습의 어려움을 밝혀내었는데, 그것들 중 대부분은 학생들이 물의 화학 반응이 전체의 합성용액으로부터의/으로의 에너지 전환으로 결과가 나타나는 동안 결합에너지에서 총량이 증가한다는/감소한다는 것을 이해하지를 못하기 때문에 나타났다.

첨부
IJSE_V25_N08(2003).hwp

이봉우
단국대학교 과학교육과

과학문화교육연구소