"과학문화교육"

2005-04-25 (Vol 2, No 4)

로그인 | 웹진 | 한마당

먼젓글  |  다음글  |  차례

과학교육학 학위논문 요약과 종합해설

폴라니의 인식론에 근거한 과학교수의 내러티브적 성격 고찰

요약

본 연구의 목적은 Polanyi의 인식론에 근거하여 과학교수의 내러티브적 성격을 규명함으로써, 현대 과학교육에서 축소된 교사의 역할과 교수 내러티브를 복원하고자 하는 것이다. 이에 따른 연구문제는 첫째, Polanyi 인식론의 과학교수적 함의를 밝히고, 둘째, 과학교수와 내러티브의 관계를 규명하며, 셋째, 과학교수의 내러티브적 접근의 의의를 밝히는 세 가지로 설정하였다. 연구방법으로는 이론적 이해를 위해 문헌 분석을 주로 하였으나, 사실적 이해를 위해서 내러티브 사례와 예화도 일부 활용하였다.

Polanyi는 과학자로서의 자신의 연구 체험에 근거하여 과학지식에서 개인적 관여의 의미와 논리적 기능을 밝힘으로써, ‘개인적 지식’을 표제로 하는 인식론의 새 장을 열었다. 그는 언어로 상술할 수 없는 암묵적 차원의 지식을 인정하고, 이를 초점식(焦點識)과 보조식(補助識)의 기능 관계로 설명한다. 아울러 실재를 직관한 과학자의 열정과 신념이 발견의 논리적 간극을 해소하며, 발견된 지식은 과학 공동체와의 교섭으로 정당화된다. 이는 인간과 분리된 객관성을 추구하던 근대 객관주의 인식론의 허구를 드러내며, 동시에 지식을 주관적 구성물로 보는 상대주의도 초월한다. 인식론적 관점은 교수의 성격을 결정하므로, Polanyi 인식론의 과학교수적 함의를 고찰하였다; 첫째 는 교수내용에서 중요한 것은 암묵적 지식이며, 둘째, 학습을 내면화로 규정할 때, 교수방법은 말할 수 없는 지식을 말로 전달하는 역설의 의미를 가지며, 셋째, 교사의 교수 열정이 그 역설을 해소하며, 이때 학생과 이야기를 공유하는 교육공동체를 이루는 것이 바람직한 교수조건이다.

한편, 내러티브는 경험이나 지식을 당사자의 이야기로 재조직하여 전달하는 인식의 한 형식으로, 객관적 형식을 추구하는 논증과는 대비된다. 부분과 전체의 상호작용으로 정보에 의미를 부여하는 내러티브의 구조는 정보전달과 함께 판단전수라는 이면적 교수기능을 가진다. 그런데 과학지식을 명시적인 것으로 국한한 종래의 인식론은 내러티브 없는 과학교수를 강화하였다. 그러나 Polanyi 인식론에서 함의된 교수방법은 내러티브의 도입을 정당화한다. 과학지식과 과학적 세계관은 교수내용의 두 차원으로, 특히 가설 생성, 의미 해석 등의 과학 활동은 내러티브 사고의 영역이며, 과학적 세계관과 내러티브는 서로를 만드는 긴밀한 관계이다. 교수방법으로서의 과학교과서와 과학교사는 내러티브적 교수기능을 가지며, 특히 과학교사는 교수내용지식을 토대로 학생들과 열정의 내러티브를 공유하는 공동체적 관계를 형성한다.

끝으로, 교수 내러티브는 교과에 대한 교사의 신념과 열정에 기초하여, 첫째, 과학지식을 통해 과학적 세계관을 전달하고, 둘째, 도전적 질문을 제기하며, 셋째, 학생의 눈높이를 맞춤으로써 학생의 이야기를 끌어내는 것이 이상적 조건이다. 그런데 근대 객관주의는 언어 위주의 기계적 교수를 강화하며, 현대 구성주의는 교과서와 교사의 모든 언어적 전달을 잘못된 교수로 규정하고 있다. 그러나 Polanyi의 인식론은 과학지식을 내러티브 하는 존재로서 과학교사의 역할을 정당화한다. 이와 같은 이상적 과학교사로서 Feynman의 과학교수 예화를 통해 내러티브의 교수적 중요성을 논의하고, 이어서 내러티브 교재 및 교사교육과 관련한 후속연구가 필요함을 제언한다.


영문요약

Narrative Natures of Science Teaching Based on Polanyi's Epistemology

The purpose of this study is to explicate the narrative nature of science teaching in the light of epistemology of Michael Polanyi. Three questions are suggested; 1) What are the implications of Polanyi's epistemology in science teaching, 2) What are the relationsof science teaching and narrative, 3) What is the significance of narrative approach for science teaching? This research is firstly dependent on book reviews for the theoretical understanding, and secondly uses narrative inquiry.

The proposition of Polanyi's epistemology is focused on that "they know more than they can tell". The traditional epistemologists approve only certain knowledge which can be expressed by words so that they are not able to explain the process of internalization of knowledge and cause the mechanical learning problem. However Polanyi argued that knowledge is personal and tacit reality is the source of scientific knowledge, noticing the personal commitment of exploring. Any knowing process is explained as the operation of focal awareness and subsidiary awareness. Therefore scientific knowledge is considered to have a twofold structure and the tacit dimension is essential. The internalization of knowledge means becoming the part of man, in that it is the process of understanding from focal awareness to subsidiary awareness. So science teachers help the students' internalization by narrating knowledge based on intellectual passions that establish communal relations.

Even though scientific knowledge requiresmore arguments produced by logic and paradigmatic thinking, narrative thinking is necessary as well, in that it creates the hypothesis and provides meaning to observation. The process of teaching which delivers scientific knowledge to student cannot help using narrative and narrative thinking much more. The typical methods of teaching are teacher and text. The narrative feature of formal text is so weak, but some informal texts show the power of narrative. Furthermore, when science teachers transform knowing into telling, they use narrative as their natural choice. Teachers' narratives instruct the informative knowledge superficially, but also impart the judgments substantially. The latter is the scientific worldview. Imparting judgment is the intrinsic aim of education. It cannot be told in words, but can be delivered by teachers' good narratives. That is a paradox of narrative as a teaching method. In addition, showing the narrative nature of science teaching in practice, some pedagogical content knowledge are collected and examined.

Considering the significance of the narrative approach for science teaching, firstly, the terms of narrative for science teaching are suggested; 1) imparting the tacit aspects of scientific knowledge like scientific world view, 2) providing evocative questions to promote students the intellectual desires, 3) fitting student's level to share student's narrative. Secondly, the roles of science teacher are discussed; 1) a mechanical instructor in the perspective of objectivism, 2) a catalyst in constructivism, 3) the personal narrator with passion in Polanyi's epistemology. So all pedagogical methods would be alive when they are used as the parts of the teaching narrative. The teaching narratives of Feynman as the ideal science teacher are investigated by narrative inquiry. And my own life story is suggested too with a purpose of the inquiry from within. After all, this study can't overemphasize the value of the narrative of science teacher, but it has been inattentive in contemporary science education. The education for science teachers and development of narrative text are recommended for the future study in the perspective of narrative. *
----------------------------------------------------------------------------------------

2003년 2월
한국교원대학교 대학원 물리교육 전공 박사학위 논문
지도교수 김 범 기

(현재 뉴질랜드 Waikaato 대학 박사 후 과정 중)

----------------------------------------------------------------------

"학위 논문" 요약 투고 요청
한국인으로 국내에서 과학교육학 논문으로 박사학위 하신 분은 국문과 영문 요약을 투고 해 주시고, 또 이 요약에 대해 여러분께서는 건설적인 토론의 글을 올려 주시기 바랍니다. 편집 머슴
----------------------------------------------------------------------

김만희
Waikato Uni, NZ

과학문화교육연구소