"과학문화교육"

2014-04-30 (Vol 11, No 5)

로그인 | 웹진 | 한마당

먼젓글  |  다음글  |  차례

과학문화교육의 연구와 저술

초록

<국문초록>

본 연구의 목적은 우리나라 정부 수립 이후 지금까지 있었던 초.중등학교 과학교육 정책을 체계적으로 정리하고, 사회경제적, 교육적 배경 속에서 그 내용과 의미를 찾아 역사적 사료로서의 의미를 부여하는 것이다. 또한 우리나라 초.중등학교 과학교육 정책이 어떻게 변화되었는지를 알아보고 이를 통해 우리나라의 초.중등학교 과학교육 정책이 일관되게 지속적으로 추구한 것이 무엇인지를 탐색하여 초.중등 과학교육 정책이 지향해야 할 올바른 방향을 제시하고 일관성 있는 과학교육 정책 수립에 도움이 되는 자료를 제시하는 것이다.


<Abstract>

The purpose of this study was to arrange science education policies for the elementary and secondary schools systematically after the establishment of our goverment and to add new meanings to those polices as historical sources in the social, economic and educational background. It was also the purpose of this study to present right directions to science education policies by searching for what the science education policies purse consistently and continually and to contribute to establishing consistent science education policies.

(첨부에 국문과 영문 초록 전체가 있습니다. 편집 머슴)

첨부
국문초록_영문초록.pdf

임용우

과학문화교육연구소