"과학문화교육"

2015-02-25 (Vol 12, No 2)

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과학문화교육의 연구와 저술

(3-1) A Study on Intervention Strategies of Cognitive Behavior Modification for Students with Disabilities

<Abstract>

Cognitive behavior modification is an integrated way to use both a cognitive strategy and behavior modification technique. It is also called cognitive behavior therapy and cognitive behavioral management. As the scientific methodologies of behaviorism rises in such cognitive methods as dysfunctional thoughts, expectations, and beliefs working on maladaptive behavior in behavior modification, there is a focus on inducing cognitive changes based on behavioral methods.
One of the utmost scholars representing the cognitive behavior modification theory is Ellis(rational emotive behavioral therapy; REBT), since whom Beck and Meichenbaum have developed more diverse techniques(cognitive therapy, self-claim training, self-instruction training, and anger control training) and provided new methods to the counseling and psychotherapy fields, thus making a contribution to the development of the theory. Cognitive behavior modification continues to be more and more sophisticated in theory and technique in recent years, and a cognitive behavior modification program for students with disabilities has been widely used across various topics including aggression, anger, hyperactivity, sociality, self-efficacy, and school adjustability. Many studies on cognitive behavior modification have proven its effectiveness on depression, anxiety disorder, ADHD, and eating disorder. It is now broadly used as independent therapy or assistant therapy to other therapies.
A cognitive behavior modification intervention should be carried out as a part of a total intervention program for its success and needs to properly select and use various intervention methods according to the characteristics of students with disabilities. Since students with disabilities have many difficulties with acquiring, maintaining, and generalizing intervention skills, it is necessary to instruct them according to diverse situations, people, places, and activities. It is also required to combine effective intervention methods including individualized education plans and various therapy intervention plans and take a total program approach that has been systematically constructed.

Key words : cognitive behavior modification, intervention strategies, special education
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장애학생을 위한 인지적 행동수정 중재 전략 고찰

인지적 행동수정이란, 인지전략과 행동수정 기법을 함께 사용하는 통합적인 방법으로서 인지적 행동치료, 인지적 행동관리라 불리고 있다. 행동수정에서 부적응 행동에 작용하는 역기능적 사고, 기대, 신념 등과 같은 인지적 방법에서 행동주의의 과학적 방법론에 대한 이해가 높아지면서, 행동적 방법을 바탕으로 하여 인지적 변화를 유도하는데 초점을 두고 있다.
인지적 행동수정의 이론을 대표하는 학자로는 Ellis(합리적 정서행동치료; REBT)가 있으며, 이후 이러한 이론의 발전에 기여해 온 Beck, Meichenbaum 등에 의해서 더욱 다양한 기법들이(인지요법, 자기주장훈련, 자기교수훈련, 분노통제훈련 등) 개발되어 상담 및 심리치료 분야에 새로운 방법을 제공하고 있다. 최근 인지적 행동수정은 그 이론과 기법에서 계속적인 정교화가 진행되고 있으며, 특히 장애학생에 대한 인지적 행동수정 프로그램은 공격성, 분노, 과잉행동, 사회성, 자기효능감, 학교적응력 등 다양한 주제에서 폭넓게 적용되고 있다. 또한 인지적 행동수정에 관한 많은 연구를 통해 주요 우울증, 불안장애, ADHD, 식이장애 등의 치료에 효과가 입증되었고, 독립된 치료 혹은 다른 치료의 보조치료로서 널리 이용되고 있다.
인지적 행동수정 중재를 성공적으로 이루기 위해서는 먼저 종합적인 중재 프로그램의 한 부분으로 실시되어야 하며, 장애학생의 특성에 맞는 다양한 중재 방법들을 적절하게 선별하여 사용하는 것이 필요하다. 또한 장애학생은 중재 기술을 습득하여 유지 및 일반화하는 데 많은 어려움이 있으므로, 다양한 상황, 사람, 장소, 활동 등에서 지도하여야 할 필요가 있다. 이와 더불어 개별화교육계획이나 다양한 치료 중재계획의 연계 등 효과적인 중재 방법을 병합하거나 체계적으로 구성된 종합적인 프로그램 접근이 필요하다.

핵심어 : 인지적 행동 수정, 중재 전략, 특수교육

강 소 영
대구대학교 박사과정

과학문화교육연구소