"과학문화교육"

2015-02-25 (Vol 12, No 2)

로그인 | 웹진 | 한마당

먼젓글  |  다음글  |  차례

과학문화교육의 연구와 저술

(3-2) A Study on Relationships between Curriculum and Instruction Based on Emotional Disorder School Teacher’s Recognition

<Abstract>

The purpose of the study was to analyze emotional disdoder school teachers’ recognition on the relationships between curriculum and instruction. The 173 teachers working for students with emotional disorder participated for this study. The questionnaire consisting of the curriculum and instructional design had 24 questions each with 5-Likert scale. After factor analysis, five items from the questionnaire about the instructional structure were nine items deleted. Therefore, thirty-four items were used for the final data analaysis. The result were follows: (a) The participants recognized the curriculum as follows: structure, support, modification and application; Working experience the curriculum part. (b) The participants’ instructional structure was managed together with instructional method, instructional module, instructional performance method and instructional execution; years of working experience and methods of obtaining special education credential were important factors. (c ) The curriculum and instructional structure were reciprocate. This study discussed structural differentiation about the curriculum and the instructional structure in the teachers working with students having emotional disorders.

Key words : Special Education, Emotional Disorder School Teacher, School for Students with Emotional Disorder, Curriculum Structure Procedure, Instructional Structure Procedure.
----------------------------------------------------------------
정서장애학교 교사의 교육과정과수업의 관계에 대한 인식 연구

이 연구에서는 정서장애학교 교사를 대상으로 교육과정과 수업의 구성 요인 간 관련성을 알아보기 위하여 전국의 정서장애학교 교사 173명을 대상으로 교육과정과 수업의 관계에 대한 인식을 분석하였다. 교육과정과 수업에 관하여 각 24문항으로 구성된 설문지를 5점 척도로 응답하도록 구성하였다. 요인분석을 통하여 교육과정에서 5개 문항과 수업에서 9개 문항이 삭제되어 모두 34개 문항으로 정제되었다.
이 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 정서장애학교 교사의 교육과정에 대한 인식은 어떠한가? 둘째, 정서장애학교 교사의 수업에 대한 인식은 어떠한가? 셋째, 정서장애학교 교사의 교육과정과 수업의 관계에 대한 인식은 어떠한가? 이다. 이 연구의 결과는 첫째, 정서장애학교 교사는 교육과정을 교육과정구성과 교육과정지원, 교육과정수정과 교육과정적용으로 구분하여 인식한다. 둘째, 정서장애학교 교사가 인식하는 수업은 수업설계방법과 수업설계모듈, 수업실행방법과 수업실행과정으로 구성된다. 셋째, 정서장애학교 교사의 교육과정과 수업은 상보적 관계로 구성되어 있다. 이 연구에서는 정서장애학교 교사의 교육과정과 수업에 대한 관련성에 대하여 논의 하였다.

핵심어 : 특수교육, 정서장애학교, 정서장애학교 교사, 교육과정, 수업

구 명 성
대구대학교

과학문화교육연구소