"과학문화교육"

2015-02-25 (Vol 12, No 2)

로그인 | 웹진 | 한마당

먼젓글  |  다음글  |  차례

과학문화교육의 연구와 저술

(3-3) A Study on Word Recognition of Cerebral Palsy Children

<Abstract>

Cerebral palsy children have difficulty doing reading. Although they have normal intelligence, their reading skills are much lower than it of normal children. The goal of this study of reading ability of cerebral palsy children is two-fold. First, what is a contributory factor of the limited reading ability? Second, what kind of dependent variables is with reference to phonological awareness processing? The dependent variables include letter, reading skills, word recognition. A reading processing is word recognition and reading comprehension. Word recognition skills have a crucial role in early reading processing. In accordance with, an investigation about word recognition is necessary for improvement of reading ability for cerebral palsy children.
Therefore, this study is concerned with finding out the results of previous research studies in reference to word recognition for cerebral palsy children. On the basis of the results, this study also focuses on a very effective reading task for word recognition of cerebral palsy children.
The results of the study are as follows;
First, word recognition of cerebral palsy could be better predicted by phonological working memory task than phonological awareness task.
Second, word recognition of cerebral palsy was affected by pseudo-word reading task than word reading task.
In conclusion, phonological working memory and pseudo-word reading are the primary factor in word recognition of cerebral palsy.

Key words : cerebral palsy children, word recognition
----------------------------------------------------------------
뇌성마비아의 단어재인에 대한 이론적 고찰

뇌성마비아는 읽기에 많은 어려움을 가지고 있으며 정상 범위의 지능을 가지고 있는 뇌성마비아일지라도 읽기 기술에서는 낮은 수준을 보이고 있다. 뇌성마비아의 읽기 능력에 관한 연구는 읽기 능력 결핍을 유발하는 요인에 초점을 둔 연구와 음운인식 과정과 관련하여 글자, 읽기 기술, 단어재인 등을 종속변인으로한 연구로 진행되어왔다. 읽기 과정은 단어재인과 읽기이해로 나눌 수 있는데, 단어재인 기술은 초기 읽기 과정에 결정적인 역할을 한다. 이에 따라 뇌성마비아의 읽기 능력을 촉진할 수 있는 단어재인에 관한 연구를 고찰할 필요가 있다.
그러므로 뇌성마비아를 대상으로 진행된 단어재인과 관련된 선행연구들을 살펴보고, 이를 바탕으로 뇌성마비아의 단어재인 습득에 효과적인 읽기 과제를 모색해보고자 한다.
뇌성마비아의 단어재인에 관한 선행연구를 고찰한 결과, 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 뇌성마비아의 단어재인은 음운인식 과제보다는 음운 작업기억 과제가 더 유의하게 예측한다. 둘째, 뇌성마비아의 단어재인은 단어 읽기 과제보다는 비단어 읽기 과제가 더 큰 영향을 미친다.
결론적으로 뇌성마비아의 단어재인 효과를 검증하기 위해서는 음운인식 과제를 포함하는 것보다는 음운 작업기억 과제를 포함하는 것이 더 필요하며 음운 작업기억과제 중에서도 비단어 읽기를 포함하는 것이 중요하다고 볼 수 있다.

핵심어 : 뇌성마비아, 단어재인

구 현 진
대구대학교 대학원 특수교육학과 박사과정

과학문화교육연구소