"과학문화교육"

2015-02-25 (Vol 12, No 2)

로그인 | 웹진 | 한마당

먼젓글  |  다음글  |  차례

과학문화교육의 연구와 저술

(3-9) The Study on Structure Factors in Instruction of Special School Teachers between Visual Impairment and Hearing Impairment

<Abstract>

The purpose of this study was to compare the differences in the structure factors in instruction between visual impairment school teachers and hearing impairment school teachers. This study was performed by quantitative research method. The questionnaire was developed in two parts, instructional design 12 questions and instructional performance 12 questions. 203 teachers who were working in the visual impairment school and 304 teachers who were teaching in the hearing impairment school were participated for this study. The results of this study were that: (a) the perception of the teachers of the two different schools indicated two factors in the instructional design, and three factors in the instructional performance; (b) the practice of the instructional design was most important factor in the instruction to visual impairment school teachers; (c) the most important factor in instruction to hearing impairment school teachers was the practice of the instructional design; and (d) there was different perception in the instruction between visual and hearing impairment school teachers. The main reasons why the two types of the special school teachers had were different were due to the standard of the instructional design and practice of the instructional design. Therefore this study concluded that the visual impairment school teachers and hearing impairment school teachers had different perception in the instructional design factors.

Key words : Special education, School for Visual Impairment, School forHearing Impairment, Structure Factors in Instruction, Perception
-------------------------------------------------------------
시각장애학교 교사와 청각장애학교 교사가 인식하는 수업의 구성요인 비교

이 연구에서는 시각장애학교 교사와 청각장애학교 교사가 인식하는 수업의 구성요인 차이를 알아보기 위하여 조사연구로 수행되었다. 설문지는 수업설계 12문항과 수업실행 12문항으로 구성되었으며, 전국의 시각장애학교 교사 203명과 청각장애학교 교사 304명의 설문지가 분석되었다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 시각장애학교 교사와 청각장애학교 교사는 수업에 대한 구성요인에서 수업설계 2개 요인(수업설계 기준과 수업설계 실제), 그리고 수업실행에서는 3개 요인(수업실행 과정, 수업실행 방법, 수업실행 결과)으로 구성되어 있었다. 둘째, 시각장애학교 교사의 수업 구성요인에서 수업설계 실제가 가장 영향력 있는 요인이었다. 셋째, 청각장애학교 교사의 수업 구성요인에서 수업설계 실제 요인을 가장 중요하게 인식하고 있었다. 넷째, 시각장애학교 교사와 청각장애학교 교사의 수업에 대한 인식은 차이가 있었다. 이와 같은 원인은 수업실행보다 수업설계에서 차이를 보이고 있는데, 수업설계 요인인 수업설계 기준과 수업설계 실제에서 모두 차이를 보이고 있다. 이 연구에서는 시각장애학교 교사와 청각장애학교 교사의 수업에 대한 인식의 차이가 나타나는 원인을 요인분석 결과에 기초하여 제안하고 있다.

핵심어 : 특수교육, 시각장애학교, 청각장애학교, 수업 구성요인, 인식

박 혜 림
대구대학교

과학문화교육연구소