"과학문화교육"

2015-02-25 (Vol 12, No 2)

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과학문화교육의 연구와 저술

(3-10) A Study on Teacher in Special Class Perception of Difference in Psycho-social Adjustment and Problem Behaviors Between Welfare Facilities-Dwelling & Commuting Students with Disabilities

<Abstract>

The purpose of this study was to find out teachers in special class for disabilities of perceptions of the psycho-social adjustment and problem behavior of institutionalized and home reared students with disabilities by their class level, teaching career. Data were collected from the teacher of welfare facilities-dwelling students in special class for the disabled.
The questionnaires used by earlier studies were reconstructed by this researcher for use in this study. After a pilot survey was conducted and literature concerned was reviewed, the questionnaire was modified, and then it's amended again after discussing with teachers in special class. The subjects in this study were 107 teachers, who included 37 elementary school class teachers, 38 middle school class teachers, and 32 high school class teachers. Data obtained from these questionnaires were analyzed by two-way ANOVA. This major findings of this study were as follow:
First, the teachers who worked at special class considered students who resided in welfare facilities to have more inactive attitude toward school life, had fewer friends and had more frequent conflicts with their peers, compared to commuting students.
Second, the former group didn't show frequent grade-related deviant behaviors nor had a poor sense of economy. But the teachers found them to often act on impulse and had a poor achievement, and their problems behaviors, such as lying or using abusive language, were serious.
Third, the teaching career of the teachers made no difference to their outlook on psycho-social adjustment and problem behaviors among welfare facilities-dwelling students, but their perception varied according to the course they were in charge. In particular, psycho-social adjustment and problem behavior among the students were viewed more negatively by the teachers in charge of middle school course than by those in charge of elementary and high school courses.

Key words : Teachers who worked at special class, Students who resided in welfarefacilities, commuting students. Psycho-social adjustment,Problem behavior
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일반학교 내 특수학급 교사가 인식한 시설 장애학생과 통학 장애학생의 사회-심리적 적응 및 문제행동의 특성

장애의 유형과 정도 및 사회적 배경이 각양각색인 장애학생을 지도하는 일반학교 내 특수학급의 교사의 입장에서 본다면 시설 장애학생의 사회-심리적 적응 상태가 통학 장애학생과는 어떻게 다른지를 살펴서 그 학생들이 특히 교실 내에서의 부적응을 해결해 나가는데 최선의 노력을 다 할 것이다. 교사가 만약 시설 장애학생을 부적응 학생이라고 또 다른 인식적 표찰(labeling)을 해 버린다면 그 학생은 문제아의 대상이 될 우려가 매우 높아서 장차 사회에서의 자립이 점점 더 어렵게 될 수 있다. 이에 본 연구에서는 일반학교내 특수학급 교사의 과정별 및 교직 경력별로 그들이 인식하는 시설 장애학생과 통학 장애학생과의 사회-심리적 적응 및 문제행동의 차이를 알아보았다. 본 연구의 대상은 시설 장애학생을 지도해본 경험이 있는 일반학교 내 특수학급 교사 107명이고 설문을 통하여 연구를 진행하였으며 각 문항은 Likert형의 5척도로 구성되었으며, ANOVA로 분석을 하였다. 이 연구를 통해다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 시설 장애학생은 통학 장애학생에 비해 학교생활에서 소극적이고 친우 관계에서도 친구의 수가 적으며 학교 내에서 또래 친구와 잦은 갈등이 있는 것으로 특수학급 교사는 인식하고 있다. 둘째, 시설 장애학생은 충동적 행동이 많이 보이고 학업 성취도가 열악하며 거짓말이나 욕설 등의 문제행동이 심한 것으로 특수학급 교사는 인식하고 있다. 셋째, 시설 장애학생의 사회-심리적 적응 및 문제행동은 특수학급 교사의 교직 경력에 따른 차이는 없었지만 과정별로는 차이가 나타났다. 특히 중학교 특수학급 교사가 인식하는 사회-심리적 적응과 문제행동이 초등학교나 고등학교 특수학급 교사보다 부정적인 것으로 나타났다.

핵심어: 특수학급 교사 인식, 시설 장애학생, 통학장애학생, 사회심리적 적응, 문제행동

서 영
대구대학교 대학원 박사과정

과학문화교육연구소