"과학문화교육"

2015-02-25 (Vol 12, No 2)

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과학문화교육의 연구와 저술

(3-14) The effects of fairy tale and picture card on vocabulary ability of young children with developmental delay

<Abstract>

All human beings need a communication to enter into a social relation. However, many young children with developmental delay are having hard times due to limitation of communication. Since the expression of language is the source that helps the communication, increase of the language understanding and expressiveness helps the development of communication through the expansion of vocabulary ability.
The purpose of this study is that how much the class that holds down a fairy tale and run a fairy tale and picture card at the same time is effective to developmentally delayed young children's vocabulary ability. Three research questions for this purpose of study were set up.
First, does the class that uses fairy tale improve the developmentally delayed young children's vocabulary ability?
Second, does the class that uses both of fairy tale and picture card improve the developmentally delayed young children's vocabulary ability?
Third, which of the classes that mentioned above is more effective way to improve the vocabulary ability of young children with developmental delay among two classes that I mentioned in first and second questions.
The targets of this study are three young children who attend to 000 Daycare Center which is specialized to children who have developmental delay.
The experiment period was July 1st, 2014 to September 30, 2014 during thirteen weeks.
The result of this study is as follows.
Both of the classes show the improvement of developmentally delayed young children's usage of noun and verb in their vocabulary ability. Since these interventions helps the extension of developmentally delayed young children's vocabulary ability, both of the classes which are the class that uses only fairy tale and the class that uses both of fairy tale and picture card show the effectiveness. Also, a general teaching method which includes using fairy tale and picture card is helpful to not only normal children but also young children with developmental delay.

Key words : fairy tale, picture card, developmentally delayed young children's,vocabulary ability
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동화와 그림카드를 활용한 수업이 발달지체유아의 어휘력에 미치는 효과

이 연구는 동화를 활용한 수업과 동화와 그림카드를 병행 활용한 수업이 발달지체유아의 어휘력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 동화를 활용한 수업이 발달지체유아의 어휘력을 향상시키는가?
둘째, 동화와 그림카드를 병행 활용한 수업이 발달지체유아의 어휘력을 향상시키는가?
셋째, 동화를 활용한 수업과 동화와 그림카드를 병행 활용한 수업 중 발달지체유아의 어휘력을 더 많이 향상시키는 수업방법은 무엇인가?
이 연구의 대상은 D시 소재 000 장애아전문 어린이집에 재원중인 유아 3명이다. 이 유아들을 대상으로 동화를 활용한 수업과 동화와 그림카드를 병행 활용한 수업을 진행해 사후 이 유아들의 어휘력에 어떠한 영향을 미쳤는지를 연구하였다.
실험기간은 2014년 7월 1일부터 9월 30일까지 총 13주 동안 진행되었다.
실험에 참여하기 전 각 대상유아의 월령, 성별 그리고 언어발달검사(SELSI)를 실시하였다.
이 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
동화를 활용한 수업과 동화와 그림카드를 병행 활용한 수업이 모두 유아의 명사 및 동사의 어휘력을 향상시킨 것으로 나타났다. 이는 유아의 어휘력을 확장하는데 도움을 주기 위한 매체로 동화를 활용한 수업, 동화와 그림카드를 병행 활용한 수업도 효과가 있음을 보여주었다. 또한, 동화를 활용한 수업과 동화와 그림카드를 병행 활용한 수업중에서는 동화와 그림카드를 병행 활용한 수업이 유아의 어휘력 확장에 더 효과적인 것으로 나타났다. 나아가 발달지체유아들에게도 일반적인 교수방법인 동화와 그림카드가 효과적인 교수방법이 될 수 있음을 시사한다.

핵심어: 동화, 그림카드, 발달지체유아, 어휘력

임미숙ㆍ이효신ㆍ황미화

과학문화교육연구소