"과학문화교육"

2005-12-25 (Vol 2, No 12)

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국제적 과학교육학술논문 요약과 외국 과학교육 및 국제화

International Journal of Science Education(IJSE), 26(8), 2004

Shaping school science: competing discourses in an inquiry-based elementary program

Patricia M. Rowell and Margaretha Ebbers

In this study, we juxtapose the purpose and procedures for school science inquiry activities as they are portrayed in curriculum policy statements, provincial assessment materials and teacher resources with a teacher's enactment of these policy and resource directives in her classroom. This article draws on data collected during a Grade 6 classroom inquiry into evidence supporting the existence of air. Data consist of field notes taken during observations in a sequence of five lessons and transcripts of audiotaped lessons and teacher interviews. Guided by the questions 'How is science inquiry shaped through a discourse of policy statements and teacher resources?' and 'How is science inquiry mediated by instructional discourse?', we explore the discourses in which school science is embedded. The findings suggest that an institutional discourse of accountability dominates the instructional discourse and confines an orientation to inquiry.


학교과학을 구체화하기: 탐구기반 초등프로그램에서의 경쟁적 담화

이 연구에서 우리는 학교과학 탐구활동을 위한 목적과 과정을 교육과정 정책, 지역 평가 요소, 이러한 정책에 대한 교사법률에서의 교수자료 그리고 수업에서의 자료를 통해서 살펴본다. 이 논문은 6학년 수업 탐구에서 얻어진 자료를 토대로 만들어졌다. 데이터는 5개의 연속된 수업의 참여 관찰 동안에 이루어진 필드노트, 녹음된 수업의 전사자료 그리고 교사의 면담자료이다. ‘어떻게 과학 탐구가 정책과 교수자료를 통하여 구체화되는가?’와 ‘어떻게 학교 탐구가 교수 담화에 의해서 이루어지는가?’라는 안내된 질문을 통해서 우리는 학교과학이 깊이 마음에 담고 있는 담화를 탐색하였다. 그 결과 책임 있는 제도적 담화는 교육의 담화를 지배하고 오리엔테이션을 탐구에 제한한다는 것을 알아내었다.

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Cooperating in constructing knowledge: case studies from chemistry and citizenship

Rejane Barbosa, Zélia JÓfili, Mike Watts

This paper looks at three case studies within the teaching and learning of chemistry. Each case considers the effectiveness of group learning activities in terms of the ways in which they enhance cooperative learning. Group tasks are generally undertaken in order to encourage learners to develop their understanding of particular issues, although one key disadvantage is that much of the process of the group work is lost as soon as the group disbands. The cases explored here aim to: (i) investigate the development of cooperative attitudes among students, looking for significant learning of scientific concepts, (ii) encourage the development of ethical attitudes, to motivate, and then (iii) empower the participants so that they can build upon the communal knowledge that is generated. In this way learners enhance their levels of partnership and cooperation with other members leading to a fuller and broader understanding of the collaboration required within the values of citizenship education. Using science to educate for citizenship is a growing concern across many countries of the world, in this case illustrated by work in Brazil and the UK.

지식을 구성하는 데 있어서의 협력: 화학과 시민권의 사례연구들

이 논문은 화학의 교수 학습에 나타난 세 가지 사례 연구를 살펴보는 것이다. 각각의 연구들은 학생들이 협력 학습을 증진시키기 위해서 사용된 여러 가지 방식의 조별 학습 활동의 효과를 살펴보고 있다. 조별 활동은 일반적으로 학습자들이 특별한 주제에 대한 이해를 증진시키도록 하는 것을 장료하기 위해여 수행되었다. 물론 하나의 주된 단점은 조별 활동의 과정의 많은 것들은 조가 해체되면 바로 없어진다는 것이다. 사례들은 여기서 다음과 같은 세 가지 목적을 달성하기 위하여 연구되었다. (1) 학생들 사이의 협력적인 자세의 발전상을 탐색하기 위해 (2) 도덕적인 태도의 발달을 격려하고 자극을 주고 (3) 참여자들이 공동사회의 지식을 생성할 수 있게 하기 위한. 이런 방식으로 학습자들은 다른 사람과의 협력의 수준을 높이고 시민권 교육의 가치에 필요한 협력의 더 깊고 폭넓은 이해를 이끌어 내었다. 시민권 교육을 위하여 과학을 이용하는 것은 세계의 많은 나라에서 점차로 증가하고 있는 관심사이다. 본 연구는 브라질과 영국의 사례이다.

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A model-based approach to science exhibition evaluation: A case study in a Brazilian astronomy museum

Douglas FalcÃo, Dominique Colinvaux, Sonia Krapas, Glória Querioz, Fátima Alves, Sibele Cazelli, Maria Esther Valente, Guaracira Gouvea

A models and modelling approach was adopted to investigate the educational potential of a science museum exhibition. It focused on patterns of relationship between the teaching models proposed by designers and students models in regard to four exhibits concerning astronomical cycles. Student's models were elicited by interviewing 21 pupils selected from among those who showed a change of their models between pre-visit and post-visit questionnaires. Four patterns of relationship were identified, ranging from low to high degrees of convergence between designers and students. Exhibits designed by fragmenting the phenomena (analytical approach) tend to promote less convergent patterns than exhibits that maintain the complexity of the phenomena (synthetic approach). We argue that the two approaches are complementary: without synthetic models visitors find it difficult to identify the phenomenon addressed by analytical models, while the latter may bring to visitors' attention aspects that otherwise might be hidden by the complexity of synthetic models.

과학 전시 평가를 위한 모델 기반 접근: 브라질 천문 박물관의 사례

과학관 전시물의 교육적인 잠재성을 탐색하기 위하여 모델과 모델링 접근을 적용하였다. 이 연구는 네 가지 천문관련 전시물에 관련된 설계자에 의해 제시된 교수모델과 학생들의 모델 사이의 관계의 경향에 초점을 맞추고 있다. 학생들의 모델은 사전설문과 사후설문에서 모델의 변화를 보여준 학생들 중에서 21명의 면담을 통해서 얻어졌다. 설계자와 학생들 사이의 수렴 정도에 따라서 관계의 네 가지 경향이 확인되었다. 현상을 나눠서 설계된 전시물(분석적 접근)은 현상의 복잡성을 유지하는 전시물(통합적 접근)보다 덜 수렴적인 경향을 나타내었다. 우리는 두가지 접근이 보완적이라고 여긴다: 통합적인 모델이 없이는 방문객들은 분석적 모델로 만들어진 현상을 이해하는데 어려움을 나타내고, 반면에 분석접 접근은 방문객들에게 통합적 모델의 복잡성에 의해서 감추어진 특성을 알게 해 줄 것이다.

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Pursuit of explanation within a computer-supported classroom

Kai Hakkarainen

The problem addressed in the study was whether 10-year-old and 11-year-old children, collaborating within a computer-supported classroom, learned an explanation-driven process of inquiry that had characteristics of the progressive nature of scientific inquiry. The technical infrastructure for the study was provided by the Computer-Supported Intentional Learning Environments (CSILE). The study was based on qualitative content analysis of students' written productions in physics posted to CSILE's database in three investigative projects. The study indicated that some young students do engage in epistemic agency and genuinely pursue explanation-driven inquiry. students' intuitive explanations were often functional (referring to human agency) and empirical (in terms of observables) in nature. Provided that understandable explanations were available, some of the students moved towards theoretical scientific explanations.

컴퓨터 보조 수업에서 설명의 추구

이 연구에서 제기되는 문제는 10, 11살 아이들이 컴퓨터 보조 수업에서 협력하면서, 과학적 탐구의 진보적인 본성의 특징을 가지고 있는 탐구의 설명 유도 과정을 배우는 지를 알아보는 것이다. 연구의 기술적인 기반은 Computer-Supported Intentional Learning Environments (CSILE)에 의해서 진행되었다. 연구는 세 가지 연구 프로젝트에서 CSILE의 데이터베이스에 저장된 물리에 대한 학생들의 문서들의 질적인 내용 분석에 기초하고 있다. 연구 결과 몇 어리 학생들은 인식론적인 작용에 참여하고 있고, 순수하게 설명유도 탐구를 추구하고 있다는 것을 알아내었다. 학생들의 직관적인 설명은 종종 본질적으로는 기능적이고 경험주의적이었다. 만약 이해할 수 있는 설명이 가능하다면, 학생들 몇몇은 이론적인 과학적 설명으로 나아갔을 것이다.

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What factors does friction depend on? A socio-cognitive teaching intervention with young children

Konstantinos Ravanis, Dimitris Koliopoulos, Yannis Hadzigeorgiou

The objective of this study was to investigate the effect of a socio-cognitive teaching strategy on young children. It tests their understanding of the factors that friction depends on when an object is projected across a horizontal surface. The study was conducted in three phases: pre-test, teaching intervention, and post-test. The sample consisted of 68 preschool children who were assigned to two groups according to age and cognitive ability, based on their responses to a pre-test. The children in the experimental group participated in activities that were approached from a socio-cognitive perspective while the children in the control group participated in the same activities but from a Piagetian perspective. A statistically significant difference was found (Mann-Whitney U-test), between the pre-test and the post-test, providing evidence for the effect of the socio-cognitive strategy on children's understanding of a 'precursor model' for the concept of friction.


마찰은 어떤 요인에 의존하는가? 어린 아이와의 사회 인지적인 교수 중재

이 연구의 목적은 어린 아이들에 대한 사회 인지적인 교수 전략의 효과를 탐색하는 것이다. 이 연구는 어떤 물체를 수평면을 따라서 밀었을 때, 마찰이 의존하고 있는 요소를 어떻게 이해하는 지를 알아보는 것이다. 연구는 세 가지 상태로 이루어졌는데, 사전검사, 교수 중재, 그리고 사후 검사이다. 샘플은 68명의 취학 전 학생들로 이루어졌는데 그들은 사전검사의 결과에 따라서 나이와 인지적 능력에 따라서 두 집단으로 나누어졌다. 실험집단에 있는 아이들은 사회 인지적 관점으로 만들어진 활동에 참가하였고, 통제집단에 있는 아이들은 피아제 관점으로 만들어진 같은 활동에 참가하였다. 사전검사와 사후검사 사이에 통계적으로 유의미한 차이(Mann-Whitney U-test)가 발견되었는데, 이는 마찰의 개념에 대한 ‘선구적 모델’의 어린아이들의 이해에 대한 사회 인지적 전략의 효과에 대한 증거를 제시해준다.

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A smooth trajectory: Developing continuity and progression between primary and secondary science education through a jointly-planned projectiles project

Dan Davies and Kendra McMahon

This article reports on findings from a two-year project--'Improving Science Together'--undertaken in 20 primary and four secondary schools in and around Bristol, UK. The project was funded by the pharmaceutical company AstraZeneca PLC as part of their national Science Teaching Trust initiative, and had as one of its aims the development of cross-phase liaison between secondary school science departments and their feeder primary schools. Our findings suggest that, as a result of joint planning and implementation of a bridging unit, there had been an increase in the secondary school teachers' understanding of both the range of the science curriculum covered in primary schools and pupils' levels of attainment in the procedures of scientific enquiry. There was also evidence that transfer assessment information was informing planning and that pupils were experiencing greater continuity in their science education.

매끈한 궤적: 공동 계획 궤도 프로젝트를 통한 초중등 과학교육 사이의 연속성과 진보를 발전시키기

이 논문은 영국 브리스톨 주위의 20개 초등학교와 4개 중등학교에서 수행된 2년짜리 프로젝트(Improving Science Together)에서 발견된 것을 보고하는 것이다. 이 프로젝트는 국가 과학교육 지원선도 프로그램으로써 제약 회사인 AstraZeneca PLC에서 지원한 것으로 중등 학교 과학부와 이전 초등학교 사이의 교차상 연결의 발전을 하나의 목적으로 하고 있다. 교차 단위의 접합 계획과 수행의 결과로써 중등 학교 교사가 초등학교에서 수행된 과학교육과정의 범위와 과학적 탐구의 과정에서 학생들의 수행 수준에 대한 이해의 증진이 있었다. 또한 전달 평가 정보가 계획하기를 알려주고 있고, 학생들은 그들의 과학교육에서 더 커다란 연속성을 경험하고 있다는 증거가 있었다.

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Students as 'catalysts' in the classroom: the impact of co-teaching between science student teachers and primary classroom teachers on children's enjoyment and learning of science

Colette Murphy, Jim Beggs, Karen Carlisle, Julian Greenwood

This study is an investigation of the impact of collaborative teaching by student-teachers and classroom teachers on children's enjoyment and learning of science. The paper describes findings from a project in which undergraduate science specialist student-teachers were placed in primary schools where they 'co-taught' investigative science and technology with primary teachers. Almost six months after the student placement, a survey of children's attitudes to school science revealed that these children enjoyed science lessons more and showed fewer gender or age differences in their attitudes to science than children who had not been involved in the project. The authors discuss how this model of collaborative planning, teaching and evaluation can both enhance teacher education and improve children's experience of science.

교실에서 촉매로서의 학생: 아이들의 과학에 대한 즐거움과 학습에 대한 학생교사와 초등 수업교사 사이의 공동 교수의 영향

이 연구는 아이들의 과학에 대한 즐거움과 과학의 학습에 대하여 학생-교사와 교실 교사에 의한 공동 지도의 영향을 탐색하는 것이다. 이 연구에서는 과학을 전공하는 대학생 학생-교사가 초등학교에 배치되어 초등교사와 함께 과학과 기술 수업에 공동으로 지도하는 프로젝트에서 나온 결과를 바탕으로 하고 있다. 약 6개월 동안 진행한 후에 아이들의 학교 과학에 대한 태도에 대한 설문조사를 통하여 아이들은 더욱 더 과학 수업을 즐기게 되었으며 다른 아이들보다 과학에 대한 태도에 있어서 나이차나 성차가 적어지게 되었다. 이 논문에서는 이러한 협력적인 계획, 교수, 평가의 모델이 교사교육을 증진시키고 어린아이들의 과학에 대한 경험을 증진시키는지에 대해서 논의하였다.

첨부
V26N08_2004.hwp

이봉우
Institute of Education, University of London

과학문화교육연구소