"과학문화교육"

2006-04-25 (Vol 3, No 4)

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국제적 과학교육학술논문 요약과 외국 과학교육 및 국제화

International Journal of Science Education Vol. 28 Issue 1

International Journal of Science Education Vol. 28 Issue 1


좋은 과학 교수에 대한 예비교사들의 개념 발달의 기회 마련: 교실 비디오의 역할
Setting the Stage for Developing Pre‐service Teachers’ Conceptions of Good Science Teaching: The role of classroom videos.

Siu Ling Wong1 aslwong@hkucc.hku.hk
Benny Hin Wai Yung1
Man Wai Cheng1
Kwok Leung Lam1
Derek Hodson1

1The University of Hong Kong, China

이 논문은 홍콩 대학에서 수행된 교육과정 개혁에서 알아낸 것을 보고한다. 교육 대학원 1년 과정에 등록한 교생이 프로그램의 몇몇 단계에서 좋은 과학 교수에 대한 개념을 이끌어내기 위해, 과학 교수 사례를 시연하는 교사 수업 비디오가 담긴 CD를 사용하였다. 비디오는 교생들의 개념을 이끌어 내었고, 공식적 수업 시작 전에 가지는 개념에 영향을 주었다. 그것은 교생들에게 그동안 학교생활에서 경험하지 못한 대안적인 교수 방법과 접근법을 알게 해 주었고, 다양한 교실 상황을 알게 해 주고, 좋은 (수업) 실행이 존재한다는 증거를 제시하고, 좋은 과학 교수에 대해 자신이 가진 현재 생각을 반성하도록 촉진하였다. 몇 가지 방식으로 비디오는 교생들이 학생으로부터 교사의 역할로 변화하는 사회화 과정의 촉매로 작용하였다.

This paper reports findings about a curriculum innovation conducted at The University of Hong Kong. A CD‐ROM consisting of videos of two lessons by different teachers demonstrating exemplary science teaching was used to elicit conceptions of good science teaching of student‐teachers enrolled for the 1‐year Postgraduate Diploma in Education at several stages during the programme. It was found that the videos elicited student‐teachers’ conceptions and had impact on those conceptions prior to the commencement of formal instruction. It has extended student‐teachers’ awareness of alternative teaching methods and approaches not experienced in their own schooling, broadened their awareness of different classroom situations, provided proof of existence of good practices, and prompted them to reflect on their current preconceptions of good science teaching. In several ways, the videos acted as a catalyst in socializing the transition of student‐teachers from the role of student to the role of teacher.


대만 과학 교사들의 중등학교 환경에 대한 인식 평가
An Assessment of Science Teachers’ Perceptions of Secondary School Environments in Taiwan.

Shwu-yong Huang1 syliou@ntu.edu.tw
1National Taiwan University, Taiwan

이 연구는 중등학교의 심리-사회적 환경을 과학 교사의 관점에서 조사하고, 그에 관련된 변인을 조사하였다. 대만의 52개 학교 900명 중등학교 과학교사 표본을 사용하여 ‘과학 교사 학교 환경 검사지’ 검사 도구의 신뢰도와 타당도를 입증하고, 그것이 학교들을 구분하는 능력을 알아보았다. 기술적인 결과는 대부분의 과학 교사들이 그들의 학교 환경을 긍정적으로 인식하고 있음을 보여 주었다. 교사들은 높은 동료애, 좋은 교사-학생 관계, 교장의 효율적 리더십, 전문성에 대한 강한 동기, 낮은 업무 압력을 보고하였고, 반면 낮은 지위적 자유를 보고하였다. 다중 회귀 분석 결과 학교급, 지역, 가르치는 자리에 머무르려는 교사의 의도 등 정책에 관련된 변인이 과학 교사들의 학교 환경에 대한 인식과 연관되어 있었다. 과학 교사 34명과의 면담을 정성적으로 분석하여 이 결과를 확인하고 풍부하게 하였다.

This study investigates the psychosocial environments of secondary schools from science teachers’ perspectives, as well as associated variables. Using a sample of 900 secondary science teachers from 52 schools in Taiwan, the results attest to the validity and reliability of the instrument, the Science Teacher School Environment Questionnaire, and its ability to differentiate among schools. The descriptive results show that a majority of science teachers positively perceived their school environments. The teachers reported high collegiality, good teacher–student relations, effective principal leadership, strong professional interest, and low work pressure—but also low staff freedom. Multiple regression results further indicate that policy‐relevant variables like school level, school location, and teachers’ intentions to stay in teaching were associated with science teachers’ perceptions of their school environments. Qualitative data analysis based on interviews of 34 science teachers confirmed and enriched these findings.


남아프리카 과학 교실의 결과물-기반 학습 환경의 수행을 점검하는 도구의 개발과 타당화
Development and Validation of an Instrument to Monitor the Implementation of Outcomes‐based Learning Environments in Science Classrooms in South Africa.

Aldridge, Jill M.1 J.Aldridge@curtin.edu.au
Laugksch, Rüdiger C.2
Seopa, Mampone A.2
Fraser, Barry J.1

1Curtin University of Technology, Australia
2University of Cape Town, South Africa

이 논문은 결과물-기반 교육을 향한 변화를 점검하고 안내하기 위한 수단으로써 학습 환경에 대한 학생들의 인식을 측정하는 도구를 개발하고 타당화하는 것을 기술한다. 첫 단계에서 남아프리카의 림포포 주에 있는 50개 학교 8학년 50개 학급 2638명 학생으로부터 얻은 자료를 분석하여 새 도구의 타당도와 신뢰도 증거를 얻었다. 두 번째 단계에ㅔ서 두 사례 연구를 통해 새 도구에서의 평균값 측정치들이 개별 과학 교실의 학습 환경을 정확하고 ‘진실되게’ 기술하는지 알아보았다. 이 연구는 남아프리카에서 이러한 종류의 최초의 연구이고, 결과물-기반 교육에 관련된 학습 환경의 중요한 측면을 다루는 도구라는 점에서 학습 환경 분야에 중요한 기여를 한다.

This article describes the development and validation of an instrument that can be used to assess students’ perceptions of their learning environment as a means of monitoring and guiding changes towards outcomes‐based education. In the first phase, data collected from 2638 Grade 8 science students from 50 classes in 50 schools in the Limpopo Province of South Africa were analysed to provide evidence about the reliability and validity of the new instrument. In the second phase, two case studies were used to investigate whether profiles of class mean scores on the new instrument could provide an accurate and “trustworthy” description of the learning environment of individual science classes. The study makes significant contributions to the field of learning environments in that it is one of the first major studies of its kind in South Africa and because the instrument developed captures important aspects of the learning environment associated with outcomes‐based education.


대학전 교육에서 과학과 수학 선택 과정과 결정요인의 성별 차이
Sex‐related Differences in the Determinants and Process of Science and Mathematics Choice in Pre‐university Education.

van Langen, Annemarie1 a.v.langen@its.ru.nl
Rekers-Mombarg, Lyset2
Dekkers, Hetty1

1Radboud University Nijmegen, The Netherlands
2University of Groningen, The Netherlands

대학전 교육에서 학생들이 기말 시험 패키지에 과학과 수학 과목을 더 많이 포함할수록, 밀에 그들이 선택할 수 있는 학문적 길이 더 많아진다. 즉 능력이나 성취도는 같은데 성별이나 가족 배경이 다른 학생들이 다른 선택을 한다면 교육적인 기회의 균등은 위협받게 된다. 이 가정을 다수의 네덜란드 집단으로부터 얻은 자료로 검사하였다. 다차원 분석 결과 여학생이 과학과 수학 과목을 선택하는 것은 가정 배경에 영향을 받지만 남학생은 그렇지 않았다. 다양한 학생들과 가정 변인이 과학 선택 과정에 미치는 영향을 경로 분석으로 탐색하였다. 분석 결과 과목 선택을 남학생과 여학생의 서로 다른 연대기적 과정으로 보는 것이 중요함을 확증하였다.

The more science and mathematics subjects that pupils in pre‐university education include in their final examination package, the more future academic routes are available to them. Equality of educational opportunity is thus threatened when groups of pupils, distinguished by sex and family background but otherwise of equal capacities and achievement, are found to differ in their choices. This proposition is examined using data from a large Dutch cohort. Multilevel analyses show that the choice of science and mathematics subjects by girls is influenced by their family background while the choice by boys is not. The influence of various pupil and family variables on the subject selection process is explored via path analyses. The results confirm the importance of viewing subject choice as a chronological process that progresses differently for boys and girls.

첨부
IJSE28(1).hwp

한재영

과학문화교육연구소