"과학문화교육"

2006-06-25 (Vol 3, No 6)

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국제적 과학교육학술논문 요약과 외국 과학교육 및 국제화

International Journal of Science Education, 26(3), 2004

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Differential effects of science attitudes and science achievement in Australia, Cyprus, and the USA
호주, 시프러스, 미국에서 과학에 대한 태도와 과학성취도의 특이한 효과

Elena C. Papanastasiou, Michalinos Zembylas

The purpose of this study was to investigate the 'locality' of the relationship between attitudes towards science, self-beliefs and science achievement for senior high school students in Australia, Cyprus and the USA. These relationships were examined with the use of the structural equation modeling software, AMOS. The data for this study were obtained from the Third International Mathematics and Science Study database. The results of this study demonstrated the differential effects that science achievement and science attitudes can have on each other, depending on the characteristics of the educational systems within each of country.
Furthermore, these findings provide a number of directions for further research.

이 연구의 목적은 호주, 시프러스, 미국의 고등학교 학생들에 대한 과학에 대한 태도, 자기신념, 과학 성취도 사이의 관계의 ‘발생지’를 탐색하는 것이다. 이러한 관련성은 구조식 모델 소프트웨어인 AMOS를 사용하여 이루어졌다. 이 연구의 데이터는 TIMSS의 결과로부터 얻어졌다. 이연구의 결과는 과학 성취도와 과학의 태도가 서로서로에 대해서 가질 수 있는 특이한 효과를 보여주는데, 이는 각 나라의 교육 시스템의 특성에 의존한다.

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Effect of a long-term in-service training program on teachers' beliefs about the role of experiments in physics education
물리교육에서 실험의 역할에 대하여 교사의 신념에 대한 교사 연수 프로그램의 효과

Jari Lavonen, Johanna Jauhiainen, Ismo T. Koponen, Kaarle Kurki-Suonio

The basis of this paper concerns a one-and-a-half year in-service training program (In-service Training for Physics Teachers; 40 ECTS credits) for physics teachers (Grades 7-12, n = 98) designed to enhance both their subject knowledge and pedagogical content knowledge. The role of laboratory experiments in physics education in particular was discussed during lectures, seminars, and through an e-mail list. This discussion centered on the epistemic role of experiments in the teaching of physics. Working in permanent small groups was also central to the training program. Following the active phase of the project, a survey was organized to clarify the teachers' beliefs about the role of experiments. The teachers' descriptions showed that approximately 20% had improved their use of experiments in conjunction with the goals of the In-service Training for Physics Teachers program.

이 연구의 기초는 과목의 지식과 교육적 내용 지식을 증진시키기 위하여 설계된 물리교사를 위한 1년 반 동안 수행되는 “물리교사 연수 프로그램”에 관련된 것이다. 특히 물리교육에서 실험실 실험의 역할은 수업, 세미나, 이메일리스트를 통하여 논의되었다. 이 논의는 물리의 교육에서 실험의 인지적인 역할에 중심을 두고 있다. 소그룹으로 공부하는 것은 역시 교육 프로그램에 핵심이 되는 것이었다. 실험의 역할에 대한 교사의 신념을 분명하게 하기 위하여 설문이 수행되었다. 교사들의 묘사는 대략적으로 20%가 “물리교사 연수 프로그램”의 목적과의 연계에서 실험의 사용을 증진시켰다는 것을 보여주었다.


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Beliefs and knowledge in chemistry teacher development
화학교사교육에서 신념과 지식

William R. Veal

The primary objective of this research was to establish a link between preservice, secondary chemistry teachers' knowledge base and beliefs about teaching. The case study followed two preservice chemistry teachers through their methods course, practicum experience, and student teaching internship. Pedagogical content knowledge vignettes, following a microgenetic model, and other data sources were used to monitor participants' conceptual change over time. Participants had well-intentioned beliefs about teaching and chemistry. The interaction of epistemologies and beliefs was determined to be synergistic, such that they remained separate epistemological ideas. The beliefs about content were not changed whereas those for teaching did change; one focused on epistemic understanding and the other on subjective realization.

이 연구의 주요 목적은 예비 중등 화학교사의 지식기반과 교수에 대한 신념사이의 관련을 수립하는 것이다. 두 명의 예비화학교사에 대해서 그들의 방법과정, 교육실습을 통한 사례연구가 이어졌다. 교육적 내용 지식이 미세생물학 모델로 묘사되고, 다른 데이터들은 참여자들의 시간에 따른 개념 변화를 살펴보기 위하여 사용되었다. 참여자들은 교수와 화학에 대한 잘 의도된 신념을 가지고 있었다. 인식론과 신념의 상호작용은 상승작용을 하는 것으로 나타나는데, 그들은 독립적인 인식론적인 아이디어들을 남겨놓았다. 내용에 대한 신념은 변화되지 않았고, 교수에 대한 신념은 변화가 되었는데, 내용에 대한 신념은 인식론적인 이해에 초점을 두고 있고, 교수에 대한 신념은 주관적인 이해에 초점을 두고 있는 것이다.

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From the general to the situated: three decades of metacognition
일반적인 것부터 특정한 곳까지: 메타인지의 삼십년

Petros Georghiades

This paper discusses the notion of metacognition, which is usually defined as 'cognitions about cognitions', or 'thinking about one's own thinking'. In so doing, it reviews the literature on metacognition over the past three decades, listing different definitions of the term and identifying diverse origins of processes metacognitive. Aspects of the nature of metacognition are discussed, highlighting some of its important yet problematic dimensions, and the potentially positive impact metacognition can have on the learning process is addressed. The paper also relates metacognition to the broader area of general thinking skills and discusses the appropriateness of practising metacognition with primary school children. The paper concludes with a synopsis of research in the outcomes of metacognition, in general, and in science education, in particular, highlighting recent interest in blending metacognitive thinking with science subject matter. Directions for research in science education with an interest in metacognition are also proposed.

이 논문은 메타인지의 생각을 토론하는 것인데, 메타인지는 통상적으로 인지에 대한 인지, 자신의 생각에 대한 생각으로 정의된다. 지난 30년 동안의 메타인지에 대한 이론적인 리뷰를 수행하여, 용어의 다양한 정의를 나열하고, 메타인지적인 과정의 다양한 근원을 확인된다. 메타인지의 본성의 특징이 논의되는데, 중요하지만 문제가 있는 것들을 강조하였다. 그리고 메타인지가 학습과정에서 가질 수 있는 잠재적으로 긍정적인 영향들이 소개된다. 이 논문은 또한 메타인지와 일반적인 사고기술의 더 넓은 영역을 관련짓고, 초등학교 학생들과 메타인지를 연습하는 적합성을 논의하였다. 이 논문은 일반적으로 메타인지의 결과에서 연구의 개략으로 결론을 짓는다. 그리고 과학교육에서 특히 과학 주제와 메타인지적 사고를 섞는것에 대한 최근의 관심을 강조하였다. 메타인지에서의 관심과 과학교육에서 연구를 위한 방향이 또한 제시되었다.

첨부
IJSE_V26_N03(2004).hwp

이봉우
단국대학교 과학교육과

과학문화교육연구소