"과학문화교육"

2006-10-25 (Vol 3, No 10)

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국제적 과학교육학술논문 요약과 외국 과학교육 및 국제화

International Journal of Science Education. 28(6), 2006

1.과학 및 과학의 유용성에 대한 학생 태도 변화의 교차영역 분석
A Cross domain Analysis of Change in Students’ Attitudes toward Science and Attitudes about the Utility of Science.

George, Rani

International Journal of Science Education; 5/12/2006, Vol. 28 Issue 6, p571-589

두 가지 태도 차원 즉, 중고등학생들의 과학에 대한 태도와 과학의 유용성에 대한 태도 변화를 조사하기 위해서 교차영역 분석을 실시하였다. 미국 청소년 중 444명의 학생을 대상으로 횡단적 조사를 하였다. 연구 결과, 학생의 과학의 유용성에 대한 태도는 전반적으로 긍정적이다; 그러나 과학에 대한 태도는 중고등학교를 거쳐가며 감소한다. 두 차원의 태도 중 시간에 따라 변하는 예측자 중에는 자기개념, 동료 태도, 교사의 격려, 그리고 덜 심하지만, 학생의 과학활동 참여 등이 포함된다.

Cross-domain analysis was used to examine changes in two attitudinal dimensions: students’ attitudes towards science and attitudes about the utility of science over the middle school and high school years. A sample of 444 students was selected from the Longitudinal Study of American Youth. The results show that the overall trend for students’ attitudes about the utility of science is positive; however, attitudes towards science decline over the middle school and high school years. Important time-varying predictors of both attitudes include science self-concept, peer attitudes, teacher encouragement of science, and, to a lesser extent, student participation in science activities.
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2. 다른 국가, 같은 과학교실: 학생의 표현에 따른 학교 과학교육 경험
Different Countries, Same Science Classes: Students’ experiences of school science in their own words.

Lyons, Terry

International Journal of Science Education; 5/12/2006, Vol. 28 Issue 6, p591-613

이 논문에서는 스웨덴, 영국 그리고 호주의 고등학생들에 의해 보고된 특이할만하게 유사한 학교 과학교육 경험들에 대해서 살펴본다. 이를 위해 Lindahl의 연구, Osborne과 Collins의 연구, 그리고 Lyons의 연구 등 과학교육의 중대 논제와 관련된 핵심주제를 밝히는 세 편의 해석적 연구에서 나온 학생 담화내용들을 비교한다. 이 주제들은 그 연구들에서 학생에 의해 보고된 바와 같이 전달적인 교육, 탈상황화된 내용, 학교 과학의 불필요한 어려움 등을 담고 있다. 그들의 종합된 경험들은 광범위한 국제 문헌으로부터 도출할 수 있는, 일반적인 학교 과학에 대한 학생의 개념과 태도를 조사하는 틀로서 사용되었다. 이 논문은 세 연구에서의 학생 경험이 고등학교 및 대학 과학 교과목에 대한 학생 흥미와 참여의 하향 추세에 대한 중요한 시야를 제공한다는 것을 논의한다.

This paper reviews the remarkably similar experiences of school science reported by high school students in Sweden, England, and Australia. It compares student narratives from interpretive studies by Lindahl, by Osborne and Collins, and by Lyons, identifying core themes relating to critical contemporary issues in science education. These themes revolve around the transmissive pedagogy, decontextualized content, and unnecessary difficulty of school science commonly reported by students in the studies. Their collective experiences are used as a framework for examining student conceptions of, and attitudes to, school science more generally, drawing on an extensive range of international literature. The paper argues that the experiences of students in the three studies provide important insights into the widespread declines in interest and enrolments in high school and university science courses.
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3. 웹보조학습과 팀티칭 결합의 7학년 과학 수업에서의 효과
The Effects of Incorporating Web‐assisted Learning with Team Teaching in Seventh‐grade Science Classes.

Jang, Syh-Jong

International Journal of Science Education; 5/12/2006, Vol. 28 Issue 6, p615-632

대만의 9년 통합 교육과정체제 시행으로 인해 팀티칭과 웹기반 기술에 대한 연구가 시급하게 등장하게 되었다. 이 연구의 목적은 웹보조학습과 팀티칭의 결합이다. 구체적인 연구문제는 학생의 수행과 교수 방법에 대한 태도에 관계된다. 두 명의 자격인증된 과학교사와 7학년 네 학급이 이 연구에 참여하였다. 연구를 위해 정량적 및 정성적 기술을 결합하여 혼합 방법 설계를 이용하였다. 주요 자료들은 학생의 성적, 설문, 교사의 자기반영, 연구자의 교사에 대한 면담 등을 포함한다. 연구 결과, 새로운 교수방법을 경험한 학생의 평균 최종 조사 점수는 전통적 교수를 받은 집단에 비해 높게 나타났다. 두 교수방법은 학생의 성취 면에서 유의하게 차이를 나타냈다. 이 연구는 학생들의 자료 수집과 컴퓨터사용, 토론 능력의 차이 때문에 한계점을 지니지만, 과반수 이상의 학생들이 전통적 방법보다 새로운 교수방법을 선호하였다. 그러나, 팀 교사들은 기술적 능력과 시간 제한, 그리고 입시에 대한 압력 등의 어려움에 직면하게 된다.

Due to the implementation of a 9-year integrated curriculum scheme in Taiwan, research on team teaching and web-based technology appears to be urgent. The purpose of this study was incorporated web-assisted learning with team teaching in seventh-grade science classes. The specific research question concerned student performance and attitudes about the teaching method. Two certified science teachers and four classes of the seventh graders participated in this study. It used a mixed methods design, incorporating both quantitative and qualitative techniques. The main data included students’ scores, questionnaires, teachers’ self-reflections, and the researcher’s interviews with teachers. The results showed that the average final examination scores of students experiencing the experimental teaching method were higher than that of those receiving traditional teaching. The two teaching methods showed significant difference in respect of students’ achievement. The research had limitations because of students’ abilities of data collection, computer use, and discussion, but more than one-half of the students preferred the experimental method to traditional teaching. However, team teachers would encounter the problems of technology ability, time constraints, and entrance examination pressure.
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4. 고등학교 해양과학과 과학적 소양: 통합과학 과목의 약속
High School Marine Science and Scientific Literacy: The promise of an integrated science course.

Lambert, Julie

International Journal of Science Education; 5/12/2006, Vol. 28 Issue 6, p633-654

이 기술적 연구는 현재 고등학교 해양과학 교육과정과 플로리다 7개 학구의 교사 9명에 의해 사용된 교수 실제, 그리고 해당 학교 학생들의 과학적 소양-국가 과학표준과 벤치마크에 의해 정의된-수준 비교를 담고 있다. 과학 개념과 과학-기술-사회 관련 논제에 대한 이해를 측정하기 위해, 교과목 시작과 끝날 때 연구자가 개발한 세가지 도구를 이용하여 학생을 평가하였다. 비교 표본 t 검증결과 유의한 진보를 나타내었다.
This descriptive study provides a comparison of existing high school marine science curricula and instructional practices used by nine teachers across seven schools districts in Florida and their students’ level of scientific literacy, as defined by the national science standards and benchmarks. To measure understandings of science concepts and Science–Technology–Society-related issues, students were assessed at the beginning and end of their course using three instruments developed by the researcher. Paired-sample t tests revealed a significant improvement
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5. 예비 초등교사의 자기효능감 변화의 지속성
Durability of Changes in Self‐efficacy of Preservice Primary Teachers.

Palmer, David

International Journal of Science Education; 5/12/2006, Vol. 28 Issue 6, p655-671

많은 예비 초등교사들은 초기에 낮은 자기효능감 혹은 교수능력에 대한 신념을 가지고 있다. 그러나, 잘 설계된 과학교육 교과목은 효능감 신념에 있어 유의하게 긍정적인 변화를 가져올 수 있다. 한편, 신념 변화가 지속가능한 또는 시간이 흘러도 유지되는 정도는 이제부터 조사되어야 한다. 이 연구의 목적은 예비 초등교사의 자기효능감 신념 변화의 지속성을 조사하는 것이다. 과학교수에 대한 자기효능감은 과학교수방법 수업의 시작과 직후, 그리고 9개월 후 다시 측정되었다. 면담이 그 과목이 끝난 지 1년 후 수행되었다. 연구 결과, 과목 이수 결과로 자기효능감의 긍정적인 변화가 나타났으며, 이는 시간이 흐른 후에도 여전히 높은 점수로 나타났다. 초등학교에서 과학을 가르치는 기회를 가져보는 것은 방법론 수업 후 효능감 수준을 강화하는데 유의미한 요소가 되었다.

Many preservice primary teachers initially have a low self-efficacy, or belief in their ability to teach science, but well-designed science education courses can produce significant positive changes in efficacy beliefs. However, the extent to which the belief changes are durable, or maintained over time, is yet to be established. The purpose of this study was to investigate the durability of changes in preservice primary teachers’ self-efficacy beliefs. Their science teaching self-efficacy was measured at the beginning and end of a science methods course, and then after a delay period of 9 months. Interviews were carried out 1 year after the end of the course. The results indicated that positive changes in self-efficacy occurred as a result of the course, and these high levels were still present after the delay period. Having an opportunity to teach science in primary school was a significant factor in consolidating efficacy levels after the methods course.
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6. 내용지향적 이론 개발 사례로서 생물학적 진화
On Developing Content‐oriented Theories Taking Biological Evolution as an Example.

Andersson, Björn; Wallin, Anita

International Journal of Science Education; 5/12/2006, Vol. 28 Issue 6, p673-695

유럽과 미국에서는 설계 연구에 대한 관심이 증가하고 있다. 한 예는 소재 지향적 교수학습 과정의 설계와 타당성 검토를 들 수 있다. 이 연구는 두 가지 목표를 가지고 있다. 하나는 교사용 안내서와 학생용 학습자료와 같은 “유용한 산물”을 설계하고 검증하는 것으로, 다양한 방법으로 적용될 수 있다. 두 번째 목표는 교육과학의 발전에 공헌하는 것이다; 예로, 정규 교실 조건에서 주어진 주제에 대한 학습의 조건을 이해하는 것을 들 수 있다. 이 논문은 후자의 목표에 관심을 두고, 주어진 주제에 대한 장기적 이해를 위한 학습 신장의 조건들을 진술하는 내용 지향적 이론의 개발을 다루고 있다. 저자들은 자연선택에 의한 진화와 관련된 한 이론을 제안하고, 그 이론의 근거가 되는 논의들과 증거들을 기술하는데, 이러한 이론을 저자들은 잘 갖춰진 가설이라고 간주한다. 교육과학 내에서 자율적인 전문화로서 과학교육연구를 강화하는 데에 내용 지향적 이론의 역할 논의와 더불어, 이 유형의 이론을 검증함에 관련된 몇 가지 방법론적인 문제들을 논의하였다.
Both in Europe and the United States there is a growing interest in design research. One example is the design and validation of topic-oriented teaching–learning sequences. This research may be said to have two objectives. One is to design and test “useful products”, such as teachers’ guides and study material for students, which may be put into practice in various ways. The second is to contribute to the development of educational science; for example, understanding conditions for learning of given topics under regular classroom conditions. This article concerns the latter objective and deals with the development of content-oriented theories stating conditions that promote learning with long-term understanding of given topics. We present one such theory, concerning evolution by natural selection, and describe the arguments and evidence that underlie the theory, which we regard as a well-founded hypothesis. Some methodological problems associated with testing this type of theory are discussed, as well as the role of content-oriented theories in strengthening science education research as an autonomous specialization within educational science.

첨부
IJSE28(6).hwp

임성민
대구대학교

과학문화교육연구소