"과학문화교육"

2007-01-25 (Vol 4, No 1)

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국제적 과학교육학술논문 요약과 외국 과학교육 및 국제화

International Journal of Science Education, 25(11), 2003

Concept maps and language: a Turkish experience

Kilic, Gulsen Bagci

Concept maps are being used by an increasing number of educators in Europe and the US. This paper has four goals. First, it discusses problems in developing Novak's style concept maps in Turkish caused by linguistic differences between Turkish and English. Second, it reports the findings of a research study conducted to adapt concept maps to Turkish. Third, it recommends three methods for the adaptation resulting from research findings. Finally, it discusses the implications of the adaptation for educators worldwide and for future research.

개념도와 언어 : 터키사람의 경험

개념도는 유럽과 미국의 점차로 많은 교육자들에 의해 사용되어지고 있다. 이 논문은 네 가지 목표를 가지고 있다. 첫째, 이것은 터키의 노박 형태 개념도의 개발할 때에 터키어와 영어의 두 차이점에 의해 야기되어지는 문제점에 대해 논의한다. 둘째, 이것은 터키 사람들에게 개념도를 적응시키기 위해서 수행한 연구 결과에서 발견한 것을 보고한다. 셋째, 연구발표로 부터 적응결과에 대한 3가지 방법을 추천한다. 마지막으로, 전 세계로 미치는 교육자들을 위한 적응과 미래의 연구를 위한 적응이 내포하고 있는 것을 논의한다.

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Fostering thinking through science in the early years of schooling

Venville, Grady, Adey, Philip, Larkin, Shirley, Robertson, Anne

The purpose of this research was to investigate and describe concrete examples of Year 1 students engaged in good thinking and to generate assertions about the ways teachers can foster habits of good thinking through science. The research design was a multiple case study of 32 lessons, of which four are analysed in detail in this paper. The results suggest that young children engaged in good thinking are likely to explain and demonstrate their ideas and actions and to make suggestions for solving problems. Children engaged in good thinking also are likely to highlight discrepancies, adopt new ideas, and work collaboratively. The results indicate that teachers can foster habits of good thinking through science; first, by accepting difficulty as an integral part of the learning process, second, by encouraging children to explain and talk about their ideas and, finally, by creating an environment where thinking is a valued classroom process.

조기 학교 교육에서의 과학을 통한 사고 육성

이 조사의 목적은 1학년 학생들이 좋은 생각에 몰두하고 있는 구체적인 예를 연구하고 묘사하기 위한 것이며 과학을 통한 좋은 생각의 습관을 교사가 육성할 수 있다는 방법의 주장들을 일반화시키기 위함이다. 이 연구의 설계는 32개의 수업의 사례 연구로 진행되었으며, 이 논문에서는 이 중 네 가지가 자세히 분석되어 있다. 그 결과들은 좋은 생각에 몰두하고 있는 어린 아이들이 그들의 생각과 행동에 대해 증명하고 설명할 수 있으며 문제를 풀기 위해 제안할 줄도 안다는 것을 시사한다. 또한 좋은 생각에 몰두한 아이들은 모순에 흥미를 보이며, 새로운 아이디어를 택하고, 협력적으로 일할 수 있음을 나타낸다. 이 결과들은 교사들이 과학을 통한 좋은 생각의 습관을 촉진시킬 수 있음을 가리키는데, 우선, 학습 과정으로서의 중요한 부분으로서 어려움을 받아들여야 하고, 둘째, 학생들을 격려하여 그들의 생각에 관해 설명하고 이야기하도록 하고, 마지막으로 생각은 가치 있는 지식을 쌓는 장소라는 환경을 창조해야 한다.

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A research-based teaching sequence for teaching the concept of modelling to seventh-grade students

Heikki Saari, Jouni Viiri

The purpose of this study was to construct and study the impact of a research-based sequence for teaching the concept of modelling to seventh-grade science students. We identified students' notions of models and the aspects of school science to be addressed regarding the model concept, which were then taken into account when we planned the learning sequence. The idea of modelling in science was taught while the students were learning about the change of states of matter in seventh-grade physics. A pre-interview revealed that the students' notions of models were very limited, while a post-interview showed that this improved in the course of the series of lessons. There was also a statistically significant difference in the students' understanding of modelling between our target group and a control group consisting of ninth-grade students who had received only the normal teaching. However, a delayed post-questionnaire completed a few months after the teaching sequence showed that the stability of learning results were dependent on whether models and modelling were used in the normal teaching conducted after the teaching sequence. Implications for teaching, teacher education and research are also addressed in this paper.


7학년 학생들에게 모형의 개념을 가르치기 위한 연구기반 교수 과정

이 연구의 목적은 7학년 학생들에게 모형의 개념을 가르치기 위한 연구기반 학습 과정의 효과를 구성하고 연구하는 것이다. 우리는 우리가 학습의 과정을 계획할 때 고려했었던 모형의 개념에 관해서 전하기 위해서 학생들의 모델에 대한 생각과 학교 과학의 양상을 동일한 것으로 간주한다. 과학에서의 모형에 대한 생각은 7학년 물리 시간의 물질의 상태 변화에 대해 학습하면서 배우게 된다. 사전 면담을 통해서 학생들의 모형에 대한 생각이 제한적이라는 것을 알려주지만, 사후 면담은 이것이 배움의 연속적인 과정에서 향상됨을 보여준다. 학생들의 모형에 대한 이해는 통제집단과 일반 교육만을 받은 9학년 학생들로 구성된 비교집단과 통계적으로 중요한 차이가 있었다. 그러나 몇 달 후에 실시된 설문에서 학습 결과의 안정성은 교수 과정 우헤 수행되는 통상적이 교수활동에서 사용되었던 모델과 모델링이 어떤 것인가에 의존한다는 것이 밝혀졌다. 교수, 교사교육, 연구의 결과가 이 논문에서 또한 제시된다.

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Teachers' views on the nature of models.

Justi, Rosaria S. Gilbert John K.


A semi-structured interview was used in Brazil to enquire into the 'notion of model' held by a total sample of 39 science teachers who were: employed in 'fundamental' (6-14 years) and 'medium' (15-17 years) schools; student science teachers currently doing their practicum; and university science teachers. Seven 'aspects' of their notions of a model were identified: the nature of a model, the use to which it can be put, the entities of which it consists, its relative uniqueness, the time span over which it is used, its status in the making of predictions, and the basis for the accreditation of its existence and use. Categories of meaning were identified for each of these aspects. The profiles of teachers' notions of 'model' in terms of the aspects and categories were complex, providing no support for the notion of 'Levels' in understanding. Teachers with degrees in chemistry or physics had different views about the notion of 'model' to those with degrees in biology or with teacher training certificates.

모형의 본성에 대한 교사들의 관점

브라질에서 ‘초등학교(6~14세)’, ‘중학교(15~17세)’에 근무하는 교사들, 교육실습을 받는 예비과학교사, 대학교수 등의 39명에 대해서 모델에 대한 생각을 묻는 반구조화된 면담이 실시되었다. 그들의 모형에 대한 개념에 대해 7가지 ‘관점’들이 분석되었다: 모델의 본성, 그것이 어디에 사용되는지, 모델이 구성된 구성성분, 상대적인 독특함, 그것이 사용되어온 시간, 예측할 때의 상태, 그리고 그것의 존재와 인정함에 대한 근거 등. 의미의 범주는 이러한 관점들이 각각 확인되었다. 교사들의 ‘모형’의 개념의 범주는 복잡했고, 이해 수준에 아무 도움을 주지 못했다. 화학이나 물리 선생님들은 생물 선생님이나 교사훈련증명서를 가진 사람들과는 ‘모형’의 개념에 대해 다른 시각을 가지고 있다.

첨부
IJSE_V25_N11(2003).hwp

이봉우
단국대학교 과학교육과

과학문화교육연구소