"과학문화교육"

2007-01-25 (Vol 4, No 1)

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국제적 과학교육학술논문 요약과 외국 과학교육 및 국제화

International Journal of Science Education, 29(1), 2007

1.
지도하기로서의 가르치기: 기술교육에서 인식과 학습에 대한 사례 연구
Teaching as Coaching: A case study of awareness and learning in engineering education.

Gynnild, Vidar; Holstad, Anders; Myrhaug, Dag

International Journal of Science Education; 1/15/2007, Vol. 29 Issue 1, p1-17

이 연구는 노르웨이 과학기술대학 이학석사 과정 3/4년차 선택 단원인 해양학에 대한 한 사례연구이다. 주요 목표는 학생의 학습에 대한 보다 철저한 통찰력을 얻는 것으로서, 이를 위해 두 종의 개인 구두 시험을 시행하여 살펴보았다. 추가로, 모든 학생들을 대상으로 학습 의도와 행동에 대해서 면담하였다. 이 면담결과들은 학습에 대한 유용한 정보원일 뿐 아니라 지도 수업으로서도 활용될 수 있음이 밝혀졌다. 면담에서 학생들은 다른 학습 접근들을 나타냈다. 이 연구의 주요 초점은 덜 성공적인 학생들에게 맞춰졌는데, 이들은 결정적인 학습 논제에 집중하는 것에 문제점을 드러내었다. 연구자들은 이러한 상황을 교정하기 위한 지원책을 구체화하기 위하여 형태(gestalt) 이론 모형을 제시하였다. 이 연구의 주요 적용점은 어느 정도 심리치료적인 면이 있지만, 원리들은 잠재적으로 대단한 유용하게 학습에 적용될 수 있다는 점을 논의하였다.
This paper presents a number of case studies in Oceanography, an optional module in the third/fourth year of a Master of Science programme at Norwegian University of Science and Technology. The main objective was to gain more thorough insights into student learning by examining two sets of individual oral examinations. In addition, all students were interviewed about their intentions and behaviours when studying. These interviews, as well as being a useful source of information on learning, turned out to serve as coaching sessions as well. In their interviews, students revealed different learning approaches. The major focus of this study is directed towards the less successful students, who appeared to have problems in focusing on crucial learning issues. The authors suggest a gestalt theoretical model to embody support that might remedy the situation. Its main application has so far been within psychotherapy, but the authors argue that the principles can easily be applied in learning with potentially great benefit.
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2.
생물수업에서의 학생들에 의한 학습 접근: 교수 시사점
Approaches to Learning by Students in the Biological Sciences: Implications for teaching.

Watters, Dianne J.; Watters, James J.

International Journal of Science Education; 1/15/2007, Vol. 29 Issue 1, p19-43

이 연구는 대학 1학년 생물화학 및 생화학 강좌를 수강하는 학생들의 인식론적 신념과 학습 습관을 조사한 것이다. 특히, 학습과 지식에 대한 학생의 인식론적 신념과 성취 간의 관계를 살펴보았다. 이 연구는 정량적 및 정성적 자료가 상보적으로 학생의 신념과 학습접근에 대한 시야를 제공하는 혼합-방법 접근법을 적용하였다. 연구 결과 대부분의 학생들은 지식과 학습이 정보의 축적과 시험 요구에 대한 재생산 능력이라는 신념을 보였다. 학습 접근법은 이러한 신념을 반영하여 상투적인 학습방법을 대부분이었고 시험에 의한 평가를 선호하였다. 극히 소수의 학생들만이 이미 학습한 개념간 또는 생물학 관련 응용과의 관계를 강조하는 학습방략을 적용하였다. 이 연구의 시사점으로서 중등학교 및 대학 교수 방법의 개혁에 대해서 논의하였다.
Biological Chemistry and Biochemistry. In particular, we were interested in the relationship between students’ epistemological beliefs about learning and knowledge, approaches to learning, and achievement. The study adopted a mixed‐methods approach in which quantitative and qualitative data have provided complementary insights into the beliefs and approaches adopted by these students. Our findings indicate that most students tend to adopt beliefs that knowledge and learning involves the accumulation of information and the capacity to reproduce on demand in examinations. Approaches to learning reflect these beliefs and are dominated by rote learning and preference for assessment by examination. Few students adopt strategies that emphasise the relationship of concepts to those already learnt or to applications relevant to biological science. Implications of this study for reform of university teaching practices as well as secondary practices are discussed.
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3.
과학 수업의 자원으로서 비유를 활용하는 교수 모형
Teaching Models in the Use of Analogies as a Resource in the Science Classroom.

Oliva, José M.; Azcárate, P.; Navarrete, A.

International Journal of Science Education; 1/15/2007, Vol. 29 Issue 1, p45-66

이 연구는 첫째, 교실에서 비유의 사용을 특징지우는 다른 차원들을 논의하였다. 이들 중 맨먼저 학생의 활동 수준과 교사의 감독 정도가 포함되어 있다. 둘째로, 일군의 과학교사들(n=73)이 드러한 내용을 바탕으로 교사들이 비유를 사용하는 수업 활동에서의 일상적인 순서를 분석하였다. 대부분의 교사들은 비유사용에 있어서 전통적인 수업모형을 적용하고 있고, 가장 좋은 경우로는, 사전에 정교화된 지식의 전이/수용에 의한 유의미학습모형에 기반한 모형을 적용하였다. 마지막으로 교수방법과 교사교육에 대한 시사점을 논의하였다.
The present work discusses, firstly, different dimensions that characterize the use of analogies in the classroom. Foremost among these are the pupil’s level of activity and the degree of monitoring carried out by the teacher. Secondly, the routines declared by a group of science teachers (n = 73), when they described their classroom activity in using analogies, are analysed. It was found that most of the teachers corresponded to traditional models for the use of analogies, or, in the best of cases, to models based on meaningful learning by transmission/reception of previously elaborated knowledge. Finally, some implications for teaching and teacher education are discussed.
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4.
새로운 환경 읽기: 다른 생태계간의 이해를 일반화하는 학생의 능력
Reading New Environments: Students’ ability to generalise their understanding between different ecosystems.

Magntorn, Ola; Helldén, Gustav

International Journal of Science Education; 1/15/2007, Vol. 29 Issue 1, p67-100

이 연구는 학생들이 어떻게 다른 생태계에서 자연을 읽는지에 대한 연구에 기초하고 있다. 연구의 초점은 생태학이며 그 맥락은 야외환경이다. 이 읽기 능력은 학생들이 읽기자료에 나타난 특별한 환경에서 유기체들을 인식하고 이들을 물질순환과 에너지 흐름과 연결시키는 능력과 관련있다. 교수 순서는 중등학교 학생들의 숲 생태계에 대한 자연 읽기 능력을 개발하기 위하여 고안되었다. 이 수업 후 학생들에게 또다른 생태계인 연못에 대하여 읽도록 요구하였다. 연구의 주요 목적은 학생들이 얼마나 하나의 생태계에서 이해를 다른 생태계로 전이할 수 있는가를 따라가는 것이다. 면담 기록, 현장 활동, 교실 수업을 바탕으로 연구하였으며, 연구 결과는 자연에 대한 일반 유형을 학습하는 것의 중요성과 이를 그 생태계 속의 생명체의 기능적 집단과 관련짓는 것의 중요성을 보여준다.
This paper is based on a study of how students’ read nature in different ecosystems. Its focus is on ecology and the context is outdoors. This literacy has to do with an ability to recognise organisms and relate them to material cycling and energy flow in the specific habitat that is to be read. A teaching sequence was designed in order to develop a class of secondary students’ ability to read nature in a forest ecosystem. After instruction they were taken to another ecosystem, a pond where they were asked to read the new environment. The main goal was to follow to what extent they can transfer their understanding from one ecosystem to another. The study is based on recorded interviews, field work, and classroom activities, and it shows the importance of learning general patterns in nature and relating them to functional groups of organisms in an ecosystem.
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5
문화 갈등 협상하기에서의 교육 원리: 말레이시안의 사례
Pedagogic Principles in Negotiating Cultural Conflict: A Melanesian example.

Waldrip, Bruce G.; Timothy, Joe T.; Wilikai, Wilson

International Journal of Science Education; 1/15/2007, Vol. 29 Issue 1, p101-122

이 논문은 3명의 연구자 각각의 개인 경험을 묘사한 것이다: 한 명은 “외부자”(혹은 서양지향적) 과학교사이고, 한 명은 거의 10년을 말레이시아 지역에서 살았던 과학교사 교육자이며, 나머지 한 명은 말레이시아에서 태어나고 교육받은 국립기관 연구자이다. 말레이지안의 전통적 세계관과 말레이지안 청소년들의 공식적 학교 과학관 간의 갈등 관계에 대한 최근의 해석적 연구를 하는 동안, 브루스(Bruce)는 점점 문화와 관련된 해석적 연구의 중요성에 대해 인식하게 되었다. 브루스와 조(Joe)는 다른 경험과 교육 접근으로 세 사람을 묘사한다.
[이하 내용은 내용 이해 곤란으로 번역을 못함. 웹DB에서 제공한 아래 원문초록 참조바람]

This paper draws on the personal experiences of three researchers: an “outsider” (or western‐oriented) science teacher, a science teacher educator who has lived in Melanesian countries for almost a decade, and a national researcher who was born and educated in Melanesia. During a recent interpretative research study of the problematic relationship between the traditional world‐views of Melanesian villagers and the official school science views of young Melanesian people, Bruce became increasingly aware of the importance of conducting culture‐sensitive interpretative research. Bruce and Joe describe three people with different experiences and approaches to education. Mindful of the important role of the outside teacher researchers in providing essential information for the local contextualisation of school science curricula, we propose a number of culture‐sensitive practices when working in Melanesian cross‐cultural contexts. Karsoon: I like Melanesian ways. I wanted to learn Western ways and so when mission came, I went to school [so that I could] learn their ways. I thought I would learn new ways. I use school ways no more.Karsoon: The white man didn't want us to learn about his ways but only about his religion. (Waldrip & Taylor, 1999a, p. 297)I've studied overseas where I came across Papua New Guineans suffering from the “dry coconut syndrome”—brown on the outside, but white on the inside. These are the people who suddenly forget their own ways because they are living in another country. (Pamba, 1999, p. 17)

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임성민
대구대학교

과학문화교육연구소