"과학문화교육"

2007-02-25 (Vol 4, No 13)

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국제적 과학교육학술논문 요약과 외국 과학교육 및 국제화

International Jouranal of Science Education,25(10), 2003

Towards a theory of curriculum implementation with particular reference to science education in developing countries.

Rogan, John M.
Grayson, Diane J.

Improving science education is often regarded as a priority for developing countries in order to promote long term economic development. Thus initiatives, both government and foreign-aid sponsored, aimed at improving science education in developing countries abound. However, all too often the focus of such initiatives is limited to the development of science curricula, while the details of how the curricula will be implemented at school level are often neglected. This paper represents an effort to lay the groundwork for a theory of curriculum implementation with particular reference to developing countries. We have drawn on school development, educational change, and science education literature in order to develop three constructs that could form the heart of such a theory, namely, Profile of Implementation, Capacity to Innovate, and Outside Support. Six propositions are offered to suggest how the constructs may inter-relate as a basis for the development of the theory. The implementation of the natural sciences learning area of the South African Curriculum 2005 is used to illustrate the emerging theory.


개발도상국에서의 과학교육에 관련된 교육과정 이행의 이론에 대해서

과학교육의 발전은 흔히 개발도상국의 장기적인 경제성장을 장려하기 위해서 우선으로 간주된다. 그러므로 처음에는 정부와 대외원조 후원 모두 과학교육의 개선을 지향한다. 그러나 어떻게 학교 수준에서 적용될 것인가에 대한 세부적인 것은 무시된다. 이 논문은 개발도상국에 관련하여 교육과정의 이행에 대한 이론의 기초를 세우기 위한 노력을 담았다. 우리는 이론의 핵심, 다시 말해서 이행의 윤곽, 혁신 용량, 외부 지원이 형성될 수 있는 세 가지 구성을 발달시키기 위해서 학교의 발달, 교육적인 변화, 그리고 과학교육의 문헌을 이끌어냈다. 남아메리카지역의 2005년 교육과정의 자연과학 학습 영역의 이행이 여러 이론들의 사례를 들기 위해서 사용되었다.

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Students' understanding of molecular structure representations.

Ferk, Vesna,
Vrtacnik, Margareta
Blejec, Andrej
Gril, Alenka

The purpose of the investigation was to determine the meanings attached by students to the different kinds of molecular structure representations used in chemistry teaching. The students (n = 124) were from primary (aged 13-14 years) and secondary (aged 17-18 years) schools and a university (aged 21-25 years). A computerised 'Chemical Visualisation Test' was developed and applied. The research indicates that students' appreciation of three-dimensional molecular structures differs according to the kind of representation used. The best results were achieved with the use of concrete, and pseudo-concrete types of representations (e.g. three-dimensional models, their photographs, computer-generated models). However, the use of more abstract types (e.g. schematic representations, stereochemical formula) was less effective. A correlation between students' results on the Chemical Visualisation Test and their educational level, spatial visualisation, and spatial relations skills was shown statistically, but no statistically significant gender differences were observed.

분자 구조 모형에 대한 학생들의 이해

이 연구의 목적은 화학 수업에서 사용되는 다양한 종류의 분자 구조 모형에 학생들에 의해서 부여되는 의미를 결정하는 것이다. 대상 학생(124명)은 초등학생(13~14세), 중학생(17~18세), 그리고 대학생(21~25세)이다. 자동화된 ‘화학 시각화 테스트’가 개발되고 적용되었다. 이 연구는 삼차원 분자 구조에 대한 학생들의 인식이 사용되는 모형의 종류에 따라 다르다는 것을 나타낸다. 가장 좋은 결과가 결합체(concrete)와 허위 결합체 형태의 표현(예를 들어 삼차원 모형, 그들의 사진, 컴퓨터 합성 모델)을 사용함으로써 얻어졌다. 그러나 더 추상적인 형태(예를 들어 도식적인 모형, 입체 화학 공식)의 사용은 덜 효과적이었다. 화학 시각화 테스트에 대한 학생들의 결과와 그들의 교육적 수준, 공간적 구상화, 공간 관계 능력 사이의 상관관계가 통계적으로 이루어졌다. 그러나 통계적으로는 성별 차이는 없었다.

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The impact of the MARS curriculum on students' ability to coordinate theory and evidence

Zimmerman, Corinne
Raghavan, Kalyani
Sartoris, Mary L.

The Model-Assisted Reasoning in Science (MARS) project seeks to promote model-centered instruction as a means of improving middle-school science education. As part of the evaluation of the sixth-grade curriculum, performance of MARS and non-MARS students was compared on a curriculum-neutral task. Fourteen students participated in structured interviews in which they experimented with a balance apparatus that provided three manipulable variables (two affected balance, one was a non-causal distractor variable). Although both groups were equally able to identify and test variables, all MARS students discovered a quantitative rule to describe the operation of the balance, whereas only one non-MARS student did so. MARS students discovered this numerical relationship through experimentation, regardless of their scientific reasoning profile (i.e. theory-generating, theory-modifying, or theory-preserving). The critical components of MARS instruction that may foster the ability to flexibly coordinate theory and evidence include multiple opportunities to draw conclusions from data and an emphasis on the successive refinement of models.

이론과 증거를 통합하는 학생들의 능력에서 MARS교육과정의 영향

‘The Model-Assisted Reasoning in Science (MARS)’ 프로젝트는 중학교 과학 교육을 증진시키는 수단으로 모델중심의 교육을 촉진하기 위해 노력하는 것이다. 6학년 교육과정의 평가의 일부분으로써 MARS 와 비MARS 학생들의 성취도를 교육과정에 중립적인 내용으로 평가되었다. 14명의 학생들은 세 가지의 조종할 수 있는 변수(두 가지는 균형에 영향을 주었다. 한 가지는 비 일시적 혼란 변수였다.)가 제공된 저울로 실험을 하는 구조화된 면접에 참여하였다. 비록 두 그룹 모두가 동등하게 조작 변인을 확인하고 검증할 수 있었지만, 모든 MARS 학생들은 저울의 조작을 묘사하는 양에 관한 법칙을 발견할 수 있었다. 반면에 비MARS 학생 단 한명만이 그렇게 하였다. MARS 학생들은 그들의 과학적 추론 개요(예: 가설설정, 가설수정, 또는 가설 보존)없이 실험을 통해 이런 수의 관계를 발견했다. 이론과 증거를 융통성 있게 통합하는 능력을 촉진할 수 있는 MARS 교육의 중요한 요소는 데이터에서 결론을 이끌어내는 다중의 기회제공과 모델의 연속적인 개선에서의 강조를 포함한다.

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Developing attitude to science education scales for use with primary teachers

Anthony Pell, Tina Jarvis

This paper reports the development of attitudes to science and science teaching scales for primary teachers. The investigation is part of a project intended to improve pupil achievement in science in 16 English city schools. The baseline performance of the attitude scales is reported with 76 teachers, half of whom formed a control group. The 49-item attitudes to science teaching scale of Cronbach-alpha reliability 0.96 has sub-scales of practical science teaching and professionalism. The project teachers were less confident of teaching science than teaching the English language. They particularly lacked confidence in teaching physical processes, 'guided discovery' investigations and planning lessons within the National Curriculum as required in English schools. Attitude findings suggest appropriately focused in-service might be successful. Being a promoted teacher with some subject or administrative responsibility tends to lower certain attitudes to effective science teaching. This 'regression upon promotion effect' is speculated to be a consequence of the demands of the English school National Curriculum.


초보 교사들이 사용하기 위한 과학 교수 지수에 대한 태도의 계발

이 논문은 초보 교사를 위한 과학관 과학적 과학 교수 지수에 대한 태도를 향상시키는 것에 대한 보고서이다. 이 연구는 영국의 16개의 학교에서 과학에서 학생들의 성취를 향상시키고자 의도된 프로젝트 중 하나이다. 태도에 있어서 기본적인(기준) 수행은 76명의 교사들과 함께 이루어졌고 그들 중 반이 대조군이었다. Cronbach-alpha 신뢰도 0.96의 과학 교수 지수의 49가지 태도 항목은 실제적인 과학 교수와 전문성의 하위 항목을 갖는다. 이 프로젝트에서 영어 선생님보다 과학 선생님들이 더 자신감이 없는 것으로 보여 졌다. 특히 그들은 물리적 과정, ‘안내된 발견’ 탐구, 영국 학교에서 필요로 하는 국가적 교육과정내의 계획된 과목에서 자신감이 부족함을 보였다. 태도에서 발견된 것은 특별히 집중 받는 현직교사 교육이 성공적일 것이라고 제안했다. 또 몇 가지 과제나 행정상의 책임으로 장려 받는 교사가 되는 것은 효과적인 과학 교수에 대한 어떤 태도를 낮추는 경향이 있다. 이러한 ‘촉진 효과에서의 역행‘은 영국 국가 규정에 따른 요구 사항의 결과라고 추측된다.

첨부
IJSE_25(10)_2003.hwp

이봉우
단국대학교 과학교육과

과학문화교육연구소