"과학문화교육"

2007-03-25 (Vol 4, No 3)

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국제적 과학교육학술논문 요약과 외국 과학교육 및 국제화

International Journal of Science Education, 25(9), 2003

Attitudes towards science: a review of the literature and its implications.

Osborne, Jonathan,
Simon, Shirley
Collins, Sue

This article offers a review of the major literature about attitudes to science and its implications over the past 20 years. It argues that the continuing decline in numbers choosing to study science at the point of choice requires a research focus on students' attitudes to science if the nature of the problem is to be understood and remediated. Starting from a consideration of what is meant by attitudes to science, it considers the problems inherent to their measurement, what is known about students' attitudes towards science and the many factors of influence such as gender, teachers, curricula, cultural and other variables. The literature itself points to the crucial importance of gender and the quality of teaching. Given the importance of the latter we argue that there is a greater need for research to identify those aspects of science teaching that make school science engaging for pupils. In particular, a growing body of research on motivation offers important pointers to the kind of classroom environment and activities that might raise pupils' interest in studying school science and a focus for future research.

과학에 대한 태도 : 문헌 비평과 함의

이 논문은 과학의 태도에 대한 주요 논문의 비평과 지난 20년간 그것의 암시를 제시한다. 그 문제의 성질이 이해되고 재조정된다면 그것은 과학을 공부하는 학생들의 수가 감소하는 것이 학생들의 과학에 대한 태도에 대하여 연구초점을 맞추어야 하는 것을 요구한다. 과학에 대한 태도가 무엇을 의미하는지에 대한 고려로부터 출발해서 이는 그것들의 측정에 대하여 고유한 문제들, 과학에 대한 학생들의 태도에 대해 알려진 것 그리고 성별, 교사, 교육과정, 문화 등과 같은 다양한 변인들을 고려한다. 문헌들은 성별과 교수의 질의 결정적인 중요성을 지적하고 있다. 후자의 중요성으로부터 우리는 학교과학에 학생들을 끌어들이게 만드는 과학 교수의 측면을 알아내는 연구의 더 큰 요구가 있음을 주장한다. 특히 연구에서는 학생들의 학교과학을 공부하는데 흥미를 높일 수 있는 교실 환경과 활동들 그리고 미래 연구에 대한 초점을 제시한다.

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Skill and will: the role of motivation and cognition in the learning of college chemistry

Zusho, Akane Pintrich, Paul R. Goppola, Brian

This study investigated how students' level of motivation and use of specific cognitive and self-regulatory strategies changed over time, and how these motivational and cognitive components in turn predicted students' course performance in chemistry. Participants were 458 students enrolled in introductory college chemistry classes. Participants' motivation and strategy use were assessed at three time points over the course of one semester using self-report instruments. Results showed an overall decline in students' motivational levels over time. There was also a decline in students' use of rehearsal and elaboration strategies over time; students' use of organizational and self-regulatory strategies increased over time. These trends, however, were found to vary by students' achievement levels. In terms of the relations of motivation and cognition to achievement, the motivational components of self-efficacy and task value were found to be the best predictors of final course performance even after controlling for prior achievement.

능력과 의지 : 대학 화학의 학습에 있어서 동기와 인식의 역할

이 연구는 어떻게 학생들의 동기 수준과 인지적이고 자기 조절적 전략의 사용이 시간에 따라 어떻게 변하는지, 그리고 이 동기와 인식의 구성요소가 화학에서 학생의 성취도에 어떻게 관련되어 있는지 알아보는 것이다. 연구 참가자는 대학 일반 화학 수업에 등록한 458명의 학생이었다. 참가자의 동기와 전략 사용은 ‘자기 보고서’를 사용하여 1학기 과정에서 3회 실시되어 평가되었다. 결과는 시간에 따라 학생의 동기수준이 전부 감소하는 것을 보였다. 또한 시간에 따라 학생들의 연습과 정교화 전략 사용이 감소되었다 그리고 학생의 조적이고 자기 조절적 전략의 사용은 시간에 따라 증가했다. 그러나 이러한 경향들은 학생의 성취 수준에 의해 변화한다는 것이 발견되었다. 동기와 인식의 성취도에 대한 관계에 있어서,
자기 유효성과 업무가치의 동기적 요소들은 사전 성취도에 대한 통제 이후에도 최종 성취도의 가장 커다란 지표가 됨이 밝혀졌다.

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How emotions shape the relationship between a chemistry teacher and her high school students

dos Santos, Flávia Maria Teixeira
Mortimer, Eduardo Fleury


In this article we analyse the interaction between a high school chemistry teacher and her students from two different classes, emphasizing how emotions, affects and feelings contributed to, or obstructed, the dynamic of interactions. The data come from an ethnographic research approach and include videotapes of the lessons, interviews and field notes. Using the distinction introduced by Damasio between primary and secondary emotions, and between emotions and feelings, we describe how the background feelings emerged in different ways in the two classrooms. In class B, the relationships were constructed in a friendly way from the very beginning. The positive emotions that contributed to raising positive background feelings occurred in a high number and frequency. In class A, the picture was completely different, with a higher number and frequency of negative emotions. Thus, emotions and background feelings that were constructed differently in each classroom were at the heart of the different outcomes in terms of attitudes towards chemistry that arose in the two classrooms. In the paper, we also discuss the implication of this kind of analysis for science teaching generally.

어떻게 감정이 화학 교사와 고등학교 학생들 사이의 관계를 결정짓는가!

이 논문에서우리는 고등학교 화학교사와 그녀의 2반의 학생들 사이의 상호작용을 분석한다. 이를 위하여 어떻게 감정과 분위기가 동적인 상호작용에 기여하고 방해하는지를 강조한다. 데이터는 미시기술학 연구방법을 통해서 얻어졌으며 수업 녹화, 면담, 필드노트 등이 사용되었다. Damasio에 의해서 소개된 초기와 이차 감정 그리고 감정과 느낌 사이의 차이를 이용하여 우리는 어떻게 분위기가 두 반에서 어떻게 다른 방식으로 나타나는지를 서술하였다. B반에서는 처음부터 우호적인 방식으로 관계가 형성되었다. 긍정적인 분위기를 자주 발생시키는데 공헌하는 것은 긍정적인 감정이다. 부정적인 감정을 자주 갖는 A반에서는 상황이 완벽하게 다르다. 그러므로 각각의 교실에서 다르게 형성된 감정과 분위기는 두 교실에서 일어난 화학을 향한 태도에 의한 다른 결과의 핵심 요인인 것이다. 또한 우리는 이 논문에서 이런 종류의 과학교수의 분석에 대한 의미를 논의한다.

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Improving high school students' understanding of potential difference in simple electric circuits

Laurent Liégeois, G'erard Chasseigne, Sophie Papin, Etienne Mullet

This paper reports two studies into the understanding of the concept of potential difference in the current-potential difference-resistance context among 8th-12th graders (Study 1), and the efficiency of a learning device derived from Social Judgment Theory (Study 2). These two studies showed that: (a) when asked to infer potential difference from resistance and current information, most participants only relied on current and ignored or greatly underestimated the importance of resistance information; (b) exposure to an electricity course did not much alter the way participants infer potential difference from resistance and current information; (c) a simple learning device considerably improved the way participants infer potential difference from resistance and current information; and (d) this observed improvement promised to be durable, at least in the short term.

단순 전기 회로에서 전위차에 대한 고등학교 학생들의 이해도를 향상시키기

이 논문은 8학년-12학년 학생들 사이에서 전류-전위차-저항 맥락에서 전위차의 개념에 대한 이해(연구1)와 ‘사회 판단 이론’에 근거한 학습도구의 효용성(연구2)에 대한 두 가지 연구결과를 제시한다. 이 두 연구가 제시하는 것은 다음과 같다. (a) 저항과 전류에 대한 정보로부터 전위차를 추론하도록 요구했을 때 대부분의 학생들은 단지 전류 정보에 의지하였고 저항 정보의 중요성은 무시하거나 간과하였다. (b) 전기학 과목을 들어도 참여자들이 저항과 전류 정보에서 전위차를 추론하는 방식을 크게 변화시키진 못했다. (c) 간단한 학습 도구가 참여자들이 저항과 전류 정보에서 전위차를 추론하는 방식을 상당히 향상시켰다. (d) 위와 같이 관찰된 향상은 적어도 단기간 동안은 지속된다.

첨부
IJSE_V25_N09(2003).hwp

이봉우
단국대학교 과학교육과

과학문화교육연구소