"과학문화교육"

2007-07-25 (Vol 4, No 7)

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국제적 과학교육학술논문 요약과 외국 과학교육 및 국제화

International Journal of Science Education, 25(6), 2003

Science Education: from the past, through the present, to the future.

Gilbert, John

Introduces articles published in the June 2003 issue of the 'International Journal of Science Education.' Importance of language in teaching and learning; Role of educational technology in improving the quality of teaching and learning; Science education research.


과학 교육: 과거로부터, 현재를 통하여, 미래로

이글은 "International Journal of Science Education"의 2003년 6월호에 게재된 논문들을 소개한다. 교수학습에서 언어의 중요성; 교수학습의 질을 향상시키기 위한 교육 기술의 역할; 과학교육연구 등

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Conceptual change: a powerful framework for improving science teaching and learning

Duit, Reinders

In this review, we discuss (1) how the notion of conceptual change has developed over the past three decades, (2) giving rise to alternative approaches for analysing conceptual change, (3) leading towards a multiperspective view of science learning and instruction that (4) can be used to examine scientific literacy and (5) lead to a powerful framework for improving science teaching and learning.

개념 변화: 과학 교수 학습을 증진시키기 위한 강력한 도구

이 논문에서 우리는 다음의 5가지를 논의한다. (1) 지난 30여년간 개념변화라는 개념이 어떻게 발달해 왔는지, (2) 개념 변화를 분석하기위한 대안적인 접근법들을 만들어내는 것, 과학적 소양을 검사하는데 사용될 수 있는(4) 그리고 과학 교수 학습을 증진시키기 위한 강력한 도구를 이끄는데 사용될 수 있는(5) 과학 학습과 교수의 다중견해로 이끌기(3).

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Examining the literacy component of science literacy: 25 years of language arts and science research.

Yore, Larry

This review, written to celebrate the 25th anniversary of the International Journal of Science Education , revealed a period of changes in the theoretical views of the language arts, the perceived roles of language in science education, and the research approaches used to investigate oral and written language in science, science teaching, and learning.
The early years were dominated by behavioralist and logico-mathematical interpretations of human learning and by reductionist research approaches, while the later years reflected an applied cognitive science and constructivist interpretations of learning and a wider array of research approaches that recognizes the holistic nature of teaching and learning.
The early years focus on coding oral language into categories reflecting source of speech, functional purpose, level of question and response, reading research focused on the readability of textbooks using formulae and the reader's decoding skills, and writing research was not well documented since the advocates for writing in service of learning were grass roots practitioners and many science teachers were using writing as an evaluation technique.
The advent of applied cognitive science and the constructivist perspectives ushered in interactive-constructive models of discourse, reading and writing that more clearly revealed the role of language in science and in science teaching and learning. A review of recent research revealed that the quantity and quality of oral interactions were low and unfocused in science classrooms; reading has expanded to consider comprehension strategies, metacognition, sources other than textbooks, and the design of inquiry environments for classrooms; and writing-to-learn science has focused on sequential writing tasks requiring transformation of ideas to enhance science learning.
Several promising trends and future research directions flow from the synthesis of this 25-year period of examining the literacy component of science...

과학 소양의 소양 구성 검사: 언어미학과 과학 연구의 25년

“International Journal of Science Education”의 제 25회 기념을 축하하기 위해 쓰여진 이 글은, 언어미학의 이론적 관점, 과학 교육에 언어의 역할, 과학과 과학교수 학습에서 구어와 문어를 탐색하기 위해 사용된 연구 방법에서의 변화의 기간을 보여준다. 초기에는 행동주의자와 인간행동의 논리수학 해석과 환원주의 연구 접근법이 지배적이었고, 나중에는 응용 인지 과학과 학습의 구성주의적 해석과 교수 학습의 전체적인 본성을 인지하는 폭넓은 연구 방법들이 많이 다루어졌다. 최근의 연구들은 구어를 이야기의 근원, 기능적 목적, 질문과 답변의 수준을 반영하는 범주로 코드화하는 것에 초점을 맺고 있는데, 읽기 연구는 공식과 독자들의 재해석 능력을 사용하여 교과서의 가독성에 관심을 두고 있고 쓰기 연구는 그렇게 잘 문서화되지 않았는데, 그것은 학습에서 쓰기를 주장하는 사람들은 비주류였고 많은 과학교사들은 평가도구로써 쓰기를 사용하고 있기 때문이었다. 응용 인지 과학과 구성주의적 관점의 출현은 과학과 과학 교수 학습에서 언어의 역할을 더 분명하게 드러내는 담화, 읽기, 쓰기의 상호적-구성적 모델을 이끌어냈다. 최근 연구들을 살펴보면 구어적 상호작용의 양과 질은 낮았고 과학 수업에서 관심 있지 않았다. 읽기는 교과서나 교실에서의 탐구환경의 설계보다 이해전략, 메타인지를 고려하기 위하여 확장되었다. 과학을 배우기 위해 쓰기는 과학 학습을 증진시키기 위하여 생각의 전환을 요구하는 순차적인 쓰기 능력에 초점을 두고 있었다. 여러 가지 기대할만한 경향과 미래 연구의 방향은 과학의 소양 요소를 검사하는 25년간의 기간 동안의 통합으로부터 흘러왔다.

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Technology and science education: starting points, research programs, and trends.

Linn, Marcia

Over the past 25 years, information and communication technologies have had a convoluted but ultimately advantageous impact on science teaching and learning. To highlight the past, present, and future of technology in science education, this paper explores the trajectories in five areas: science texts and lectures; science discussions and collaboration; data collection and representation; science visualization; and science simulation and modeling. These trajectories reflect two overall trends in technological advance. First, designers have tailored general tools to specific disciplines, offering users features specific to the topic or task. For example, developers target visualization tools to molecules, crystals, earth structures, or chemical reactions. Second, new technologies generally support user customization, enabling individuals to personalize their modeling tool, Internet portal, or discussion board. In science education, designers have tailored instructional resources based on advances in understanding of the learner. More recently, designers have created ways for teachers and students to customize learning tools to specific courses, geological formations, interests, or learning preferences.

기술과 과학 교육: 출발점, 프로그램 조사, 그리고 경향

지난 25년 동안 정보통신기술은 뒤얽혔지만 궁극적으로 과학 교수학습에 유익한 영향을 주었다. 과학교육에서 테크놀로지의 과거, 현재 그리고 미래를 강조하기 위해서 이 논문은 과학 교과서와 강의, 과학 토론과 협동, 데이터 수집과 표현, 과학 시각화, 과학 시뮬레이션과 모델링 등의 5개의 영역에서 그 과정을 탐색한다. 이러한 과정들은 기술적 향상에서 두가지의 경향을 나타낸다. 첫째로 설계자는 일반적인 도구를 조작하여 특정한 것으로 만들고, 사용자들에게 제공한다. 예를 들어, 개발자는 구상화 도구로써 분자, 결정, 지구 구조 또는 화학반응을 목표로 한다. 둘째로, 새로운 테크롤로지는 일반적으로 사용자 친화적으로 각 개인들이 자신의 모델링 도구, 인터넷 포털, 토론방 등를 개인이 사용할 수 있게 해준다. 과학교육에서 설계자는 학습자들의 이해의 향상에 근거한 교수자료를 만들어낸다. 가장 최근에, 설계자들은 교사와 학생들을 위해 특정 수업, 지질학적 층, 흥미, 또는 학습 성향에 맞는 학습 도구를 만드는 방법을 만들어냈다.

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The communication of science and technology: past, present and future agendas.

Rennie, Leonie

Community learning of science and technology has undergone radical review in the past few years. This paper outlines changes that have taken place in research methods that have addressed the informal learning of science, particularly in the museum sector. We discuss the shift in perspective that has occurred over the past three decades in the public understanding movement, examine some current issues, and suggest future directions for research. The paper concludes with a personal vision for the future of community learning about science and technology.

과학과 기술의 통신 : 과거 현재 그리고 미래의 의제들.

과학과 기술의 공동체학습은 과거 몇 년 동안에 극단적인 비판을 경험해왔다. 이 연구는 과학의 비공식적 학습(특히 과학관)에 착수하고 있는 연구방법에 일어나는 변화를 약술한다. 우리는 대중 이해 운동에서 지난 30년 이상 일어나온 관점의 변화를 논의하고 몇몇 현재의 쟁점을 조사하고 미래의 연구방향을 제안한다. 이 연구는 과학과 기술에 대한 공동체학습의 미래에 대한 개인적인 시각을 포함한다.

이봉우
단국대학교 과학교육과

과학문화교육연구소