"과학문화교육"

2006-06-25 (Vol 3, No 6)

로그인 | 웹진 | 한마당

먼젓글  |  다음글  |  차례

국제적 과학교육학술논문 요약과 외국 과학교육 및 국제화

International Journal of Science Education, 28(4), 2006

---------------------------------------------------------------------------------------
1.초등 과학교육에서의 사회행동주의: 지구 온난화 교육의 과학-기술-사회적 접근
Social Activism in Elementary Science Education: A science, technology, and society approach to teach global warming.

By: Lester, Benjamin T.; Li Ma; Okhee Lee; Lambert, Julie.
International Journal of Science Education, 3/18/2006, Vol. 28 Issue 4, p315-339

이 연구는 대규모 교육적 중재 연구의 한 부분으로서, 증가하는 온실효과와 지구 온난화에 대한 초등학생의 과학 지식과 사회행동주의에 대한 지각을 조사하였다. 이 연구는 미국 대도시 학교구역의 다양한 인적 구성을 보여주는 5개 초등학교의 5학년 학생들을 대상으로 수행되었다. 이 연구는 학년 초와 학년말에 실시한 온실효과 증가와 지구 온난화에 대한 학생의 즉석 글쓰기 반응에 기초하였다. 연구 결과, 적합한 과학지식을 가진 학생들은 사회적 행동주의를 보다 빈번히 드러내는 경항이 있었고, 그들의 사회행동주의적 표현은 수업을 통해 과학지식을 보다 잘 획득할수록 더욱 증가하였다. 이러한 연구 결과는 유초등학생을 대상으로 이와 같은 현대적이며 토론적인 논제에 대한 효과적인 수업의 중요성을 부각하고 있으며, 이들이 이러한 효과적인 교육을 통하여 사회적 문제에 대해서 자각해가며 문제 해결을 위한 행동을 취하며 사회적으로 책임감있는 청소년과 성인으로 성장할 수 있음을 시사한다.
As part of a large‐scale instructional intervention research, this study examined elementary students’ science knowledge and awareness of social activism with regard to an increased greenhouse effect and global warming. The study involved fifth‐grade students from five elementary schools of varying demographic makeup in a large urban school district in the United States. The study was based on the analysis of students’ responses to a writing prompt addressing an increased greenhouse effect and global warming at the beginning of and at the completion of instruction over the school year. The results indicate that students with adequate science knowledge tended to express activism more frequently, and that their expression of activism increased as they gained better science knowledge after the instruction. The results highlight the importance of effective instruction of this contemporary and controversial issue with K‐12 students, so that they come to be aware of this societal problem, take action in solving the problem, and become socially responsible youth and adults.
--------------------------------------------------------------------
2. 물리 영역의 전산시늉 학습환경에서 과학적 발견 학습 촉진을 위한 발견법 사용
Use of Heuristics to Facilitate Scientific Discovery Learning in a Simulation Learning Environment in a Physics Domain.

By: Veermans, Koen; van Joolingen, Wouter; de Jong, Ton.
International Journal of Science Education, 3/18/2006, Vol. 28 Issue 4, p341-361

이 논문은 전산시늉 기반 학습을 통하여 발견학습을 촉진하는 발견법적 지원에 대한 연구를 기술하고 있다. 이 연구에서는 충돌이라는 주제의 물리 영역에서 이와 같은 두 가지 학습환경을 비교하고 있다. 첫째 학습 환경(잠재적 발견법)에서는 학습자에게 발견법 자체를 제공하지 않고 단지 발견법으로부터 유래된 안내만을 제공하였고; 또 다른 학습 환경(명시적 발견법)에서는 학습자에게 발견법 자체를 알려주었다. 이 두 가지 학습 환경은 2개 학교 46명의 학생들에 의해 평가되었다. 연구 결과 학습자들은 두 조건 모두에서 사전-사후 검사로부터 영역 지식을 얻었다. 회귀분석 결과, 잠재적 발견법 환경의 경우 사전 검사 결과가 사후 검사 결과를 예측할 수 있지만 명시적 발견법 환경은 그렇지 않음을 보여준다. 과정 분석결과는 발견법을 명시적으로 제시하는 것이 학생들에게 보다 자기 조절 학습을 촉진한다는 것을 보여준다.
This article describes a study into the role of heuristic support in facilitating discovery learning through simulation‐based learning. The study compares the use of two such learning environments in the physics domain of collisions. In one learning environment (implicit heuristics) heuristics are only used to provide the learner with guidance derived from heuristics, without presenting the heuristics themselves; in the other (explicit heuristics) the heuristics themselves are also made explicit to the learner. The two learning environments are tested with 46 students from two schools. The results show that learners in both conditions gain domain knowledge from pre‐test to post‐test. Regression analyses show that pre‐test results can predict post‐test results in the implicit heuristics condition but not in the explicit heuristic condition. Process analyses suggest that presenting the heuristics explicitly facilitate more self‐regulation in students.
--------------------------------------------------------------------
3. 과학에 관한 고등학생의 관점에 있어서 성차
Gender Differences in High‐school Students’ Views about Science.

By: Miller, Patricia H.; Blessing, Jennifer Slawinski; Schwartz, Stephanie.
International Journal of Science Education, 3/18/2006, Vol. 28 Issue 4, p363-381

이 연구에서는 79명의 고등학생들의 과학 수업에 대한 태도, 과학과 과학자에 대한 인식 및 과학 전공하기에 대한 관점을 조사하였다. 이 연구는 선행 연구들에 기술된 여학생들의 과학에 대한 낮은 참여와 흥미에 내재된 몇 가지 미묘한 점을 밝혀주고 있다. 순서매기기와 설문 결과로부터 네 가지 논의점이 나타났다. 첫째, 여학생들은 과학을 전공하려고 계획할 때도 남학생들보다 그들이 계획한 전공의 인간지향적인 측면에 보다 관심이 있다. 둘째, 생물학은 여학생의 과학에 대한 낮은 흥미에서 제외된 한가지이다. 셋째, 여학생들은 종종 의학이나 물리치료와 같은 건강 관련 직업을 갖기 위해 과학적 배경이 필요하기 때문에 과학 전공을 선택한다. 넷째, 여학생들은 일반적으로 과학을 재미없게 생각하고 (그들이 인식한) 과학적 생활방식은 매력적이지 않은 것으로 여긴다. 끝으로 과학 교육에 대한 시사점을 논의하였다.
This study examined gender differences in 79 high‐school students’ attitudes towards their science classes, their perceptions of science and scientists, and their views about majoring in science. The study identified some of the subtleties underlying females’ low participation in, and interest in, science documented in previous research. Four themes emerged from responses on the rating scales and questionnaire. First, even when females planned to major in science, they were more interested than males in the people‐oriented aspects of their planned majors. Second, biology was the one exception to females’ low interest in science. Third, females often planned a science major mainly because they needed a science background in order to enter a health profession such as medicine or physical therapy. Fourth, females generally found science uninteresting and the scientific lifestyle (as perceived by them) unattractive. Implications for teaching science were discussed.
--------------------------------------------------------------------
4. 광합성에 대한 학생들의 이해: 모든 측면들에 대한 동시적 평가를 위한 설문
Pupils' Understanding of Photosynthesis: A questionnaire for the simultaneous assessment of all aspects.

By: Marmaroti, Panagiota; Galanopoulou, Dia.
International Journal of Science Education, 3/18/2006, Vol. 28 Issue 4, p383-403

이 연구에서는, 광합성의 모든 측면에 대해서 조사하는 끝닫힌 설문을 13세의 그리스 학생 290명에게 동시적으로 실시하였다. 설문은 상보적이며 논리적으로 관련있는 문항들을 포함하고 있어서, 교차 분석을 통해 각 측면에 대한 이해를 평가할 수 있도록 하였다. 연구의 주요 발견점은 다음과 같다: 학생들은 광합성을 화학적 반응으로 인식하지 못하며 엽록소의 역할을 이해하지 못하고 있다; 학생들의 에너지에 대한 잘못된 이해는 태양열을 동력화하는 것과 같은 언급과 같이 에너지의 형태와 관련 있다; 어떤 학생들은 식물이 모든 양분을 환경으로부터 받는다는 오개념을 유지한다; 학생들은 광합성을 호흡과 혼동하거나 또한 광합성이 없을 때 호흡이 발생한다고 믿는다. 이 설문은 학생들의 광합성의 각 측면에 대한 이해와 한 측면 이상에 대한 동시적인 이해를 평가하기 위해 교사들에 의해 사용될 수 있다.
In this study, a close‐ended questionnaire examining all aspects of photosynthesis simultaneously has been developed and administered to 290 Greek pupils aged 13. It contains complementary or logically related items that permitted us to assess the understanding of each aspect by carrying out cross‐analysis. The main findings are: that pupils are not able to conceive photosynthesis as a chemical reaction and they do not appreciate the role of chlorophyll, that pupils' misunderstanding of the energy concept concerns the form of energy required as well as the notion of harnessing the sun's energy, that some pupils hold the misconception that plants receive all their nutrients from the environment, and that pupils confuse photosynthesis with respiration and also believe that respiration occurs when there is no photosynthesis. This questionnaire could be used by teachers for the assessment of their pupils' understanding of each individual aspect of photosynthesis and of the simultaneous understanding of more than one aspect.
--------------------------------------------------------------------
5. 중동과 서양의 만남: 아동의 학교 과학에 대한 태도 비교
Middle East meets West: Comparing children's attitudes to school science.

By: Murphy, Colette; Ambusaidi, Abdullah; Beggs, Jim.
International Journal of Science Education, 3/18/2006, Vol. 28 Issue 4, p405-422

이 연구는 북아일랜드(영국)와 오만 초등학생들의 학교 과학에 대한 태도를 비교하고 있다. 선행연구들은 학년이 올라갈수록 학교 과학에 대한 즐김이 감소하는 경향을 보여주고 있고, 이 연구들의 대부분은 유럽과 북미, 오스트레일리아에서 수행된 것이었다. 이 연구에서는 영국에서 학생의 태도를 측정하기 위해 사용된 도구를 오만에서 사용하기 위해 적용하였다. 연구 결과, 아동의 학교 과학에 대한 태도에서 몇 가지 놀라운 유사성과 흥미있는 차이점이 드러난다. 이 발견들은 두 지역에서 과학을 가르칠 때 초등교사가 직면하는 각각의 도전들과 관련하여 논의되었다.
This study compares the attitudes of primary children to school science between children from the Northern Ireland (UK) and Oman. Previous research has indicated that pupils in the more senior primary classes showed a marked decline in their enjoyment of school science, although most of this research was carried out in Europe, North America, and Australia. In this study, an instrument that had been used to measure attitudes of pupils in UK schools was adapted for use in Oman. Results reveal some striking similarities and interesting differences between attitudes of children towards school science. These findings are discussed in relation to the respective challenges facing primary teachers in regard to teaching science in the two regions.
--------------------------------------------------------------------
6. 과학 수업에서 확신과 관대한 편의주의: 초보 교사를 위한 조사적 과학의 교수법에 대하여
Confidence and Loose Opportunism in the Science Classroom: Towards a pedagogy of investigative science for beginning teachers.

By: McNally, Jim.
International Journal of Science Education, 3/18/2006, Vol. 28 Issue 4, p423-438

이 논문은 초보 교사들이 교사 목소리에 순응하는 방식으로 조사적인 과학 교수를 소개받는 것에 대한 개념적 기초를 확립하고자 시도하였다. 논문은 교사 20명의 공유된 반성으로부터 얻은 예비 이론을 주로 묘사하고 있으며, 이는 신임 교사 18명의 초기 직업 교육 경험에 대한 보다 일반적인 면담 연구에 의해 논의되었다. 국제적으로 보면 이것은, 주로 초보 교사 교육에 있어서, 과학의 본성과 관련된 문헌들의 광범위한 관심 중에 속해있다. 경험적으로 스코틀랜드 맥락에 국한하여 보면, 교사 지식에 대한 한 근거있는 인식론적 배경이 초기 교사교육에 필요한 직업교육 순환에서의 신뢰의 성분으로서 묘사되고 제시되었다. 이 글은, 교사들이 조사적으로(investigative) 가르치려는 초기 시도에 대해 보호적 경험이 주어질 때 신임 교사들은 그들이 가르치는 아동들을 위한 진정한 과학에 가깝게 되는 관대한 편의주의의 자신있는 교수방법을 개발할 수 있을 것이라는 점을 제안하고 있다.
This paper attempts to establish a conceptual basis on which beginning teachers may be introduced to investigative science teaching in a way that accommodates the teacher voice. It draws mainly on preliminary theory from the shared reflections of 20 science teachers, augmented by a more general interview‐based study of the experience of early professional learning of 18 new teachers. Internationally, it is situated in the wider concern in the literature with the nature of science, mainly in initial teacher education. Empirically located within the Scottish context, a grounded epistemological base of teacher knowledge is illustrated and presented as components of confidence in a cycle of professional learning that needs to be set in motion during initial teacher education. It is proposed that, given protected experience in their early attempts to teach investigatively, new teachers can begin to develop a confident pedagogy of loose opportunism that comes close to authentic science for the children they teach.

첨부
IJSE28(4).hwp

임성민
대구대학교

과학문화교육연구소