"과학문화교육"

2007-06-25 (Vol 4, No 6)

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국제적 과학교육학술논문 요약과 외국 과학교육 및 국제화

International Journal of Science Education, 25(7) 2003

Approaches to learning in a second year chemical engineering course

Case, Jennifer
Gunstone, Richard

Students' approaches to learning in a second year chemical engineering course were investigated by means of a qualitative research project which utilized interview and journal data from a group of 11 students. Three approaches to learning were identified in this context: a conceptual approach (similar to the classic deep approach), in which the intention is to understand concepts; an algorithmic approach, in which the focus is on calculation methods; and an information-based approach, in which the intention is to gather and remember information. The latter two approaches can both be considered forms of the surface approach in that the fundamental intention does not involve understanding. This paper presents an analysis of students' responses to a series of conceptual questions in which the use of particular approaches is identified. The research presented in this paper supports the notion that particular forms of deep and surface approaches might be found in specific contexts.

2학년 화학 공학 수업에서 학습에 대한 접근법들

2학년 화학공학 수업에서 학생들의 학습에 대한 접근이 어떠한지를 11명의 학생으로 구성된 그룹에 대한 면담과 저널 자료를 이용한 질적 연구방법을 통해서 연구되었다. 학습에 대한 세 가지 접근법이 확인되었다. 첫 번째는 개념상 접근으로 여기에서 목표는 개념을 이해하는 것이다. 두 번째는 알고리즘 접근법으로 여기서 초점은 계산 방법에 있다. 그리고 마지막은 정보 기반 접근으로 목표는 정보를 모으고 기억하는 것이다. 마지막 두 개의 접근법은 모두 근본적인 목적이 이해를 포함하지 않는 표면적 접근의 형태로 간주될 수 있다. 이 연구는 일련의 개념적이 문제에 대한 학생들의 반응을 분석하여 제시하였는데, 거기에서 특정한 접근법들의 사용이 확인되었다. 이 논문에서 제시된 연구는 특정한 형태의 깊은 그리고 표면적인 접근법들이 특정한 맥락에서 발견될 수도 있다는 것을 나타낸다.

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The images of scientists and science among Hebrew- and Arabic-speaking pre-service teachers in Israel

Edna Rubin, Ariel Cohen

This study investigated the image of scientists held by Israeli pre-service teachers, the majority of whom were female. The population consisted of students belonging to two cultures, Hebrew-speaking and Arabic-speaking. The DAST ('Draw-a-Scientist-Test') tool and other tools, some of which were developed specifically for this research, tested the image of the scientist as perceived by the participants. It was found that the image of the scientist is perceived as predominantly male, a physicist or a chemist, working in a laboratory typical of the eighteenth, nineteenth or the early-twentieth century. Students did not differentiate between scientists and inventors. Different images were held in the two cultures. Most of the Arabic-speaking students put Classical Islamic scientists near the top of their lists and thought of the scientist as an Arab male, while the Hebrew-speaking students' was as a typical Western male. Recommendations, resulting from the findings, for developing a new learning unit for the purpose of
altering stereotypes are suggested.

이스라엘의 헤브라이어권과 아라비아어권의 예비교사들이 갖는 과학자와 과학의 상

이 연구는 대부분이 여자인 이스라엘의 예비 교사들이 갖는 과학자 상을 탐색하는 것이다. 헤브라이어권과 아라비어권의 두 문화에 속하는 학생들의 집단을 대상으로 하였다. DAST 검사와 이 연구를 위해 특별히 개발된 다른 검사 도구들로, 참가자들이 인식하는 과학자의 상을 검사했다. 과학자 상이 대부분이 남자로 18, 19, 20세기 초의 전형적인 실험실에서 연구하는 물리학자나 화학자였다. 학생들은 과학자와 발명가의 차이를 모르고 있었다. 두 문화에서는 다른 상을 갖고 있었다. 대부분의 아라비어권 학생들은 고전적인 이슬람 과학자가 그들이 목록에서 최상위를 차지했고 과학자를 아라비아 남자로 생각하는 반면, 헤브라이어권의 학생들은 전형적인 서구 남자라고 생각했다. 연구의 결과는 연상하는 고정관념을 바꿀 목적으로 새로운 학습의 자료로 활용될 수 있기를 기대한다.

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Challenging accepted wisdom: looking at the gender and science education question through a different lens.

Gilbert, Jane Calvert, Sarah

This article reports on a research project designed to explore a group of women scientists' understandings of themselves and science. The project uses an unconventional methodology: - a mixture of conventional qualitative research methods and techniques developed for use in psychotherapy. Its preliminary results appear to contradict some of the assumptions on which much of past work on girls and science education is based. For example, we found that, for the women involved in this project, factors such as the presence in their lives of strong female role models and/or the use of 'girl-friendly' curriculum materials were not important in their decision to continue the study of science to university level. Other factors - some of which were quite unexpected - had a much greater effect. The article outlines the methodology of this project and some of its findings, and explores the implications of these findings for future work on the gender and science education question.


이 논문은 여성 과학자들이 그들 자신과 과학에 대하여 갖는 이해정도를 탐색하는 연구의 결과이다. 이 연구에서는 보편적이지 않은 연구방법을 사용했다. 정신요법에서 사용하기 위해서 개발된 통상적인 질적 연구방법과 기술들의 복합적인 방법. 예비 결과는 여자와 과학교육에 대한 예전의 연구들의 많은 것이 근간을 두고 있는 가정들을 완전히 모순되는 것으로 나타난다. 예를 들면, 강한 여성 역할 모델의 그들의 삶에서의 존재나 여성 친화적인 교육 자료의 사용과 같은 요소들은 그들이 대학 수준에서 과학을 지속적으로 공부하는 것을 결정하는데 중요한 역할을 하지 않는다. 다른 요인들(그들 중 어떤 것들은 기대하지 않았던 것이었다.)이 더 큰 영향을 끼쳤다. 이 논문은 이 프로젝트의 방법론의 개요를 나타내고, 연구에서 발견한 것의 일부를 보여준다. 그리고 성과 과학교육 문제에 대한 후속 연구를 위하여 연구에서 발견한 것들의 의미를 탐색해본다.

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Crossing borders: learning and teaching primary science in the pre-service to in-service transition.

Mulholland, Judith / Wallace, John

This paper reports on a 4-year longitudinal case study of two Australian primary science teachers during their transition from pre-service to in-service teaching. An analytic framework suggested by Aikenhead (1996) was used to interpret teachers' change and professional growth as instances of sub-cultural border crossing. The same framework provides an opportunity for reflexivity on the part of the researchers in coming to understand their own role in the construction of the borders crossed by beginning teachers. The study examines the hazards encountered by teachers as they cross borders and proposes ways of assisting teachers to manage border crossing into the sub-culture of science teaching.

경계를 가로지르기: 예비교사에서 현직교사로 옮겨가는 과정에서의 기초 과학을 학습하고 가르치기

이 논문은 2명의 호주의 초등과학교사에 대하여 예비교사에서 현직교사로의 전환과정의 4년동안의 종단적 사례연구 결과이다. Aikenhead에 의해서 제시된 분석틀이 문화적 경계를 가로지르는 것의 실례로써 교사의 변화와 전문적인 신장을 해석하는데 사용되었다. 동일한 분석틀은 초보 교사들이 건너가는 경계를 만드는데 연구자들이 자신의 위치에서 그들 자신의 역할을 이해하기 반성의 기회를 제공해준다. 이 연구는 교사들이 경계를 지나면서 만나게 되는 위험을 알려주고 교사들이 경계를 넘어 과학교육의 영역으로 들어가는 것을 도울 방법을 제시한다.

이봉우
단국대학교 과학교육과

과학문화교육연구소